La reivindicació independentista es desplaça a Barcelona però no evita actes a Tarragona

L'ANC ha omplert per ara tres autobusos de cara a dissabte

Publicat el 06 de setembre de 2021 a les 18:45
La Diada de l'Onze de setembre se centralitzarà enguany a Barcelona. Si bé cada municipi de manera institucional o a través d'entitats organitza com cada any esdeveniments cívics, els de reivindicació política seran sobretot a la capital catalana. A Tarragona, l'Assemblea Nacional Catalana ha convocat a apuntar-se a una comitiva d'autobusos -de moment, tres- que per ara no tenen l'èxit esperat. El secretari nacional de tresoreria Carles-Xavier Gómez atribueix la manca de samarretes venudes i de tiquets per a l'autobús al fet que molts tarragonins encara no s'han acostumat a tornar a anar en transport públic col·lectiu i optaran aquell dia pel vehicle particular per desplaçar-se, encara en cinquena onada de contagis. Els busos sortiran a dos quarts de dues de la Rambla Lluís Companys.

El pla de l'ANC a Barcelona per dissabte és una marxa que sortirà de plaça Urquinaona a les 17:14h i es preveu que arribi fins a l'Estació de França, malgrat que mantindran el parc de la Ciutadella obert per a què hi hagi espai per als manifestants. Es canvia així el format adoptat l'any passat, quan es va celebrar una mobilització estàtica amb parlaments a la Rambla Nova de Tarragona i en altres ciutats del país. Encara amb la voluntat de reivindicar la independència davant del Govern de la Generalitat, el sobiranisme s'enfronta a una Diada a mig gas que si bé en part és atribuïble a la pandèmia també ho és al cansament de la societat civil d'una classe política que no ha respost a les anteriors mobilitzacions com aquests s'esperaven.

[h3]Tabals al matí a Tarragona i manifestació a la tarda a Reus[/h3]
Els actes que obriran portades es duran a terme a Barcelona, però al Camp de Tarragona encara se'n conserven alguns. A la capital, la Coordinadora Onze de setembre ha convocat una tabalada amb el lema "Ni pactes ni renúncies: independència, socialisme, feminisme, Països Catalans". Serà a les 12 del migdia a la plaça de la Font i els assistents acabaran a la plaça de les Cols acompanyats dels tabalers de Foc i Gresca. Després de la lectura del manifest hi haurà l'actuació musical del Cor Sageta de Foc i de Fetitxe 13.

Pel que fa a Reus, hi ha dos actes organitzats per l'Esquerra Independentista. El primer, la nit abans, el dia 10, a partir de dos quarts de nou, una marxa de torxes des del Casal Despertaferro. L'endemà a dos quarts de vuit del vespre des del Mercat Central es farà una concentració que s'acabarà al passeig Mata una hora més tard amb un acte polític.

[h3]Actes institucionals[/h3]
A banda dels actes reivindicatius, Tarragona comptarà divendres amb la inauguració de l'exposició "55 urnes per la llibertat", al Moll de Costa. Serà a dos quarts de vuit del vespre i es tracta d'un "viatge pels dies que han marcat la nostra història recent". I si bé no estan anunciades encara, la ciutat comptarà amb les dues ofrenes florals tradicionals: una a Rafael Casanovas, al costat del Fortí, i l'altra a Salvador Allende, president democràtic de Xile que va ser assassinat en l'assalt al palau de la Moneda, un Onze de setembre de l'any 1974. En aquest darrer cas, l'ofrena es farà al Camp de Mart, on hi ha un bust en el seu record.

A banda de Tarragona, també els pobles del Tarragonès tenen previstos actes per commemorar la Diada Nacional. A la Pobla de Mafumet hi haurà un concert d'havaneres la nit anterior, mentre que el migdia del dia 11 hi haurà un altre concert, en aquest cas de rock'n roll.

Pel que fa a Constantí, totes les activitats es preveuen de cara al dia abans o al dia després. A les set del vespre del dia 10 es llegirà un manifest i es farà l'ofrena floral a l'avinguda Onze de setembre i més tard es durà a terme una ballada de sardanes i un concert de música de cançons i versions en català. Com a actes inclosos en la commemoració de la Diada, l'ajuntament constantinenc també hi ha inclòs la caminada popular a la ruta de Sant Llorenç el dia 12 i la presentació del número 37 de la revista Estudis de Constantí.

A Roda de Berà, la Diada comptarà amb un concert i una ofrena floral el mateix dia 11 a la plaça de Francesc Macià, mentre que l'endemà hi haurà una missa de campanya i un concert i ballada de sardanes.

Un acte important també se celebrarà a Valls, el dia 10 a partir de dos quarts de nou del vespre. Es tracta d'un acte cultural amb actuacions musicals, el cant dels Segadors i lectura de poemes i manifest, davant del monument dels Xiquets de Valls, al passeig dels Caputxins. I encara a l'Alt Camp, Vila-rodona commemora la Diada amb una llangonissada el dia 10 a les nou del vespre des de la plaça dels Arbres, amenitzada per Maria Jacobs.