L'Ajuntament proposa reduir la ràtio d'alumnes per evitar el tancament d'una línia a La Vitxeta de Reus

La regidoria d'Educació també estudia replantejar la zonificació escolar de la ciutat de cara a la preinscripció del 2025

Publicat el 14 de febrer de 2024 a les 11:08
Actualitzat el 12 d’abril de 2024 a les 12:18

El Govern de Reus s'oposa al tancament d'una línia d'I3 a l'escola pública La Vitxeta, d'acord amb la voluntat de la Generalitat de reduir a un sol grup de cara al curs 2024-2025. Alhora, des del consistori proposen reduir les ràtios d'alumnes a 19, una xifra que permetria mantenir obertes totes les línies d'educació infantil; tot i que asseguren que aquest centre ha estat l'únic que ha rebut notificació oficial del departament.

[noticiadiari]99/14898[/noticiadiari]

L'alcaldessa Sandra Guaita i la regidora d'Educació de l'Ajuntament reusenc, Pilar López, s'han reunit aquest dimecres 14 de febrer al matí amb representants de les famílies del centre per tal de treballar conjuntament les propostes que emplaçaran la conselleria d'Educació i als Serveis Territorials a Tarragona.

Guaita ha exposat que fa mes i mig que l'administració els va comunicar el tancament i, com a resposta, ja es van adreçar al departament el passat mes de gener per recalcar els criteris objectius pels quals rebutgen aquesta decisió. "S'han fet molts tancaments de línies i, fins i tot, es va tancar una escola; Reus no es pot permetre una retallada més en educació pública", ha reivindicat.

Recuperar les ràtios del curs 2022-2023

Així mateix, l'alcaldessa ha recordat que el curs passat (2022-2023) el nombre d'alumnes per grup classe a educació infantil era de 19 i que, enguany, s'havia tornat a pujar a 20. Des del Govern local consideren que recuperar l'anterior ràtio permetria "mantenir la línia de La Vitxeta i que continuessin obertes totes les línies d'I3 de la ciutat".

Tot i la baixada de la natalitat, com assenyala la presidenta de l'AMiPA de l'escola, Mercè Vallverdú, "aquesta mesura no va a l'arrel del problema". Apunta, per exemple, que la disminució dels infants es podria "convertir en una oportunitat" no només per baixar ràtios, també per "replantejar els concerts".

Vallverdú critica que "les escoles concertades mai es ‘toquen’ perquè hi ha un decret que les protegeix, però no està escrit en pedra i les lleis es poden modificar", tenint en compte que la situació ha canviat. Amb tot, l'arribada de nens i nenes a la ciutat requereix una necessitat a cobrir, amb unes condicions òptimes de servei públic, tant per l'alumnat com el personal docent que l'imparteix.

Moment de replantejar la zonificació

Al mateix temps, des de la regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Reus estarien treballant ja en un replantejament de la zonificació escolar, és a dir, els criteris d'assignació a un centre determinat o un altre en funció del lloc de residència de les famílies. No hi seran a temps per la preinscripció del pròxim mes de març, però confien a millorar el plantejament de cara a la convocatòria del 2025.

La zonificació és un dels pocs aspectes educatius sobre els quals el consistori té competències i, per això, el Govern es compromet a treballar conjuntament amb els Serveis Territorials d'Educació. Els canvis aspirarien a disminuir la saturació de línies superiors, amb 28 i 29 alumnes per aula, i dedicar una atenció significativa a necessitats educatives especials.

Per part del centre, la presidenta de l'AMiPA descriu que s'estan "organitzant amb les famílies i tota la comunitat educativa, per recollir idees i acabar de decidir quines accions" es duran a terme. L'any passat, en què ja es va donar aquesta mateixa situació, van fer una recollida de signatures, que tampoc descarten actualment. 

"No veiem la necessitat de fer el tancament, a La Vitxeta s'omplen cada any les dues línies i, de fet, veiem que això crearia un problema a llarg termini", conclou Mercè Vallverdú.