
Josep Fèlix Ballesteros, durant la seva conferència sobre l'estat de la ciutat. Foto: Josep M. Llauradó
Amb el títol «Mirar lluny, treballar a prop», Josep Fèlix Ballesteros ha pronunciat aquest dijous al vespre la conferència anual organitzada pel Col·legi de Periodistes sobre l'estat de la ciutat. L'alcalde de Tarragona ha tractat els temes pendents i s'ha mostrat «optimista» sobre el futur. Tot i celebrar-se només dos dies després de declarar davant dels jutjats pel cas Inipro, no l'ha anomenat durant el seu discurs inicial. Tampoc hi ha incidit en la segona part, en què tres periodistes li havien de fer les preguntes que no hauria resolt anteriorment, però després de dues qüestions sobre la relació del cas amb la política del plenari municipal ja no s'ha tractat més. Fins i tot, Ballesteros ha fet broma, preguntant a l'entrevistadora: «Iniquè?» i tot seguit ha repetit les reflexions que va fer contra la CUP en sortir del jutjat aquest dimarts.
Un altre dels punts candents ha estat quan ha assegurat que un possible pacte de govern passaria per aquells partits amb qui comparteix projecte de ciutat i els ha anomenat: PP, Unió i «possiblement» Convergència, els grups que d'altra banda van facilitar l'aprovació dels pressupostos. L'alcalde no ha descartat l'escenari de seguir en minoria però sí que ha demanat un «lideratge amb fortalesa» i ha assegurat que «Tarragona no serà moneda de canvi» en relació a les negociacions de govern a Madrid.
Incivisme, BCN World, àrea metropolitana i infraestructures
I si no s'ha estès gaire en les qüestions més candents de la política tarragonina, sí que ho ha fet en d'altres que actualment no formen part del debat públic de la ciutat. Ballesteros ha posat molt d'èmfasi en el cost econòmic del que ha anomenat «incivisme» contra el que, ha dit, hi haurà més sancions —com registrar l'ADN dels gossos per localitzar els amos dels excrements— però també programes de conscienciació.
Però més enllà del plànol local, l'alcalde també ha volgut escenificar novament la «capitalitat» de Tarragona en temes com BCN World, un projecte que ha defensat per ser, segons ha dit, «complement» al turisme familiar que des de l'Ajuntament promouen. Pel que fa a les infraestructures, ha seguit amb l'estirada d'orelles per l'estació ferroviària, l'acabament de l'A-27, la connexió amb l'estació de l'AVE, o la situació del sector químic. En aquest sentit, ha apuntat en diverses ocasions la necessitat de generar un ens de l'àrea metropolitana —a la qual no ha posat nom— per tal de millorar en les comunicacions i en la defensa de noves inversions com un nou hospital maternoinfantil.
L'alcalde encara confia a arribar al 90% d'inversió privada en els Jocs del Mediterrani
El projecte més rellevant que afronta el govern municipal durant aquest mandat és la celebració dels Jocs del Mediterrani l'any 2017, un projecte aquest que s'ha vist erosionat d'una banda per les instal·lacions i el llegat, però també pel seu finançament. L’alcalde ha admès que no s’ha aconseguit encara tot el volum de finançament privat previst, però s’ha mostrat confiat que es podrà tancar l’any amb entre un 85 i un 90% del pressupost operatiu de l’esdeveniment tancat. Recordem que aquest 2015 es va rescindir el contracte amb l'empresa de captació de patrocinis Octagon i que des de llavors no s'ha superat la xifra de deu milions d'euros anunciada en diverses ocasions.
L'oposició, decebuda amb el discurs de l'alcalde
Quan l'acte ha acabat, que ha comptat amb l'assistència d'unes dues-centes persones, la majoria d'elles convidades, l'oposició ha fet una valoració del discurs. En la majoria dels casos, aquesta ha estat negativa, tret d'Unió, el regidor de la qual, Josep Maria Prats, ha destacat que «ens satisfà molt que l'alcalde ens tingui en compte» de cara al pacte de govern. Le regidora d'Iniciativa, Arga Sentís, ha titllat de «decebedora i desconcertant» la conferència per no tractar les problemàtiques «reals» dels tarragonins, com la pobresa o l'habitatge. En la mateixa línia ha anat Pau Ricomà, d'ERC, que ha assegurat que en el discurs «no hi havia res de nou» i que «a l'alcalde se'l veu cansat i pensant en el final del seu mandat». Finalment, Rubén Viñuales, de Ciutadans, creu que les paraules de Ballesteros eren plenes de «retrets metafísics» i ha destacat l'absència d'explicacions del cas Inipro, ja que la imputació de l'alcalde, afirma, «afecta a la ciutat». Els altres tres partits, CUP, Convergència i PP, no hi han enviat cap representant.