
El Museu d'Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT) acull fins al proper 23 de juny l'exposició de pintura «Josep Sala. Últimes pinzellades». Aquesta mostra, comissariada per Raquel Medina, presenta un recull d’obres que Josep Sala (Barcelona 1928 – Altafulla 2010) realitzà el darrer bienni de la seva vida. El president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, va ser l'encarregat ahir al vespre d'inaugurar l'exposició al Museu d'Art Modern (MAMT), acompanyat dels fills del pintor, Amanda i Josep Maria Sala, i de la comissària, Raquel Medina. A l'acte també van assistir el regidor de l'Ajuntament d'Altafulla Guillermo Alonso i la directora del MAMT Rosa Ricomà, entre altres representants del món cultural de la demarcació.
Durant la seva intervenció, Josep Poblet va destacar l'estima i admiració que la institució intercomarcal ha tingut sempre cap a la figura de Josep Sala, «promocionant la seva obra i facilitant-li infraestructures per projectar-se al món». En aquest sentit, va recordar l'exposició que es va presentar al MAMT l'any 1993, que anava acompanyada d'un magnífic catàleg i de l'edició d'un llibre de la col·lecció Tamarit, escrit per Olga Xirinacs.
Poblet va manifestar que l'obra del reconegut pintor té molts registres, i que per ell «n'hi ha un que destaca per damunt dels altres», referint-se a «l'amabilitat, la cordialitat i la bellesa simple i efectiva dels seus quadres». Així mateix, el president de la institució intercomarcal va destacar la potència dels colors i la vitalitat i proximitat dels paisatges de Sala, «que sempre han sabut captar la llum i l'essència del nostre territori», i va subratllar que les seves obres no deixen mai indiferents.
Al seu torn, la comissària de l'exposició, Raquel Medina, va destacar «l'actitud vital de Josep Sala davant l'art i davant la vida», i va assegurar que el pintor barceloní es va mostrar fidel a les seves conviccions quan va decidir abandonar-ho tot i traslladar-se a Altafulla per reinventar-se i dedicar-se a la pintura. Medina va destacar els traços dinàmics i àgils de l'obra de Sala, «tan plens de ritme i força expressiva», i es va referir a la qualitat del personatge i al seu esperit de superació. Finalment, va explicar que el conjunt d'obres que conformen l'exposició del MAMT «són especials i diferents al que estem acostumats a veure d'aquest artista», són obres «més puntillistes», va assegurar, on l'autor va fer un ús diferent del color.
“El pare hauria volgut que aquests quadres s'exposessin a Tarragona”, va assegurar emocionada a filla del pintor, Amanda Sala, qui va agrair a la Diputació i al MAMT “que hagin fet realitat aquesta mostra”. Així mateix, va destacar l'estima i la passió que Sala sentia pel territori i el paisatge de la demarcació, i de forma especial, per Altafulla. Amanda va afirmar que aquesta exposició “recull, probablement, les obres més íntimes, sinceres i lliures de tota la seva trajectòria artística”.
De la seva banda, el regidor d'Altafulla Guillermo Alonso va apuntar que “Altafulla també estimava Josep Sala”, i es va referir a l'autor com un dels grans ambaixadors del municipi. “Sala va saber plasmar l'essència del poble”, va dir, i en nom de l'ajuntament va donar les gràcies per la seva figura i obra.
Josep Sala, el primer fill adoptiu d'Altafulla
Josep Sala va demostrar, des de ben petit, una singular afecció pel dibuix. Tot i que empès pels seus pares estudia a l’Escola Industrial, la seva inclinació pel dibuix el condueix a l’Escola Llotja d’Arts i Oficis del Carrer Aribau. Va ser col·laborador a l’estudi de Ricard Fàbregas, artista pintor, cartellista i il·lustrador, i en morir el seu mestre, als 41 anys, l’any 47 passa a aprendre aerografia a l’estudi de l’especialista Barba.
El 1950, apadrinat pel crític Angel Marsà, fa una primera exposició d’aquarel·les a la galeria Jardín, amb considerable èxit. Repetiria l’experiència un cop acabat el servei militar a la sala Busquets. El 1953 contrau matrimoni amb l’Amanda Trius, qui des de llavors serà la seva inseparable companya i mare dels seus fills. S’introdueix en el món del disseny publicitari, i aviat crea el seu propi estudi, on desenvolupa una activitat brillant i plena d’èxits en aquest camp. Demostra el seu talent creatiu amb dissenys que han passat a la història com el de «Norit el petit anyell», de 1960. Paral·lelament va mantenir, de manera privada, l’exercici de la seva vocació pictòrica treballant l’aquarel·la, les ceres i, especialment, l’oli, fins que l’any 1975 es decideix a exposar els seus olis a la galeria Tramontan.
El 1978 s'instal·la a Altafulla i abandona la seva carrera publicitària a Barcelona per dedicar-se plenament a la pintura. A partir d'aquest moment comença a exposar arreu de la península, i inicia la col·laboració amb les galeries Anquin’s (Reus) i Sokoa (Madrid), que mantindrà tota la vida. Exposa també assíduament a la galeria Inter-Atrium, a Oporto; la galeria Comas, a Barcelona, i en d’altres com Foz, de Sitges; Gamma, de Tortosa; Espín, de Bilbao; Toscana, de València, o Rusiñol, de Sant Cugat. Exposa també a galeries de Florida, als Estats Units, Japó, França, Brussel·les, o Braga. L’èxit professional l’acompanyarà sempre.
El 1983 es converteix en el primer fill adoptiu d’Altafulla nomenat oficialment. El mateix any s’edita el primer llibre sobre la seva obra, de Julio Trenas. Des de llavors han estat molts els textos publicats a l’entorn de la seva obra. El 1993, el Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona li dedica una exposició antològica amb un extens catàleg que, de la mà de la Conselleria de Cultura de la Generalitat, itinera al Palau Moja de Barcelona, entre d’altres llocs. L’any 2008 mor l’Amanda. Dos anys més tard, el 25 de juny del 2010 ,mor Josep Sala a Altafulla, als 82 anys.