MAPA Quines alcaldies tenen assegurades PSC, ERC i JxCat al Tarragonès?

Hi ha molts municipis en els quals encara s'ha de confirmar qui aconseguirà la vara d'alcalde

Publicat el 27 de maig de 2019 a les 19:04

Nota sobre el mapa: Clicant al requadre inferior dret, s'amaga la llegenda. Picant sobre cada municipi, es desplega el seu nom, el partit que hi ha guanyat el 2019, amb quin percentatge de vot i quants vots absoluts, els regidors assolits i la participació al municipi. En alguns casos, hi pot haver algun error, en cas que s'hagi produït un empat. També es pot fer més o menys gran el zoom de la imatge.

PSC, ERC i JuntsxCat s'han assegurat diferents alcaldies cadascun al Tarragonès sense haver de recórrer a pactes. Les formacions han guanyat a molts municipis de la comarca però aquests depenen de governar en minoria, buscar un soci o bé, que els partits que no són primera força busquin aliats per desbancar la llista més votada i aconseguir la majoria en una coalició. 

Quins ajuntaments tenen assegurats i quins no? 

La Secuita, Torredembarra i Renau tindran sense cap mena de dubte un alcalde d'ERC. Els republicans també han guanyat a Vilallonga, la Pobla de Montornès i Altafulla però no tenen majoria. 

Per altra banda, el PSC manté els seus fortins a la comarca com són la Canonja i Constantí i també Vespella de Gaià. El més emblemàtic encara està a l'aire, ja que a Tarragona només podrà mantenir l'alcaldia si ERC no aconsegueix pactar amb CUP, JuntsxCat i En Comú Podem. Aquesta no és l'única alcaldia que li perilla perquè també és incògnita el que passarà al Catllar. 

JxCat manté sens sorpreses la Nou de Gaià, Perafort i Salomó i s'imposa a la Riera de Gaià, Creixell i el Morell.

L'auntament del Pallaresos no estaria en perill perquè Pep Nolla sembla que estaria disposat a negociar amb els partits amb els quals va assolir l'alcaldia en el darrer mandat. A Salou, es podria reeditat el pacte amb el PSC. 

Un dels bastions de JxCat (CDC/PDECat) era l'Ajuntament de Vila-seca, amb Josep Poblet, que havia enllaçat majoria absoluta rere majoria absoluta des del 1995. Amb Pere Segura, el seu predecessor, la dinàmica s'ha trencat i si vol governar amb tranquil·litat haurà de de pactar, tot i que no està perill que l'alcaldia caigui en mans d'un altre partit. 

Els resultats del 26-M

Els resultats discrets de JxCat a les eleccions municipals no han impedit que hagi tornat a ser el partit que s'ha imposat a més ajuntaments, com ja va fer CiU el 2015. La formació de Carles Puigdemont ha estat primera força a 376 municipis, sobretot de petits, per bé que la federació nacionalista va ser-ho a 453, fa quatre anys.

ERC, en canvi, va ser la força més votada en 257 ocasions, en les anteriors municipals, i en aquestes ho ha estat en 343, incloent Barcelona i Lleida. La diferència entre els dos espais, per tant, s'ha reduït de 196 primers llocs a tan sols 33.

El PSC guanya a menys llocs

Igualment, tot i millorar resultats a les grans ciutats, el PSC s'ha imposat a només 96 municipis aquest diumenge, mentre que el 2015 ho va fer en 133. La pèrdua de prop de la meitat dels vots de la CUP no ha evitat que, com llavors, hagi estat la força més votada a 17 municipis, a deu dels quals amb majoria absoluta.

Els comuns han caigut de les 21 victòries d'ICV-EUiA del 2015 a sols 13, mentre que el PP ha estat el partit amb més suports a quatre municipis -incloent Badalona-, un més que fa quatre anys. En 97 municipis, han guanyat altres formacions, entre les quals Primàries, a Alcoletge (Segrià). En canvi, com fa quatre anys, Cs no ha guanyat enlloc.


Nota sobre el mapa: Clicant al requadre inferior dret, s'amaga la llegenda. Picant sobre cada municipi, es desplega el seu nom, el partit que va guanyar-hi el 2015 i amb quin percentatge de vot. També es pot fer més o menys gran el zoom de la imatge.