Els medicaments per tractar la diabetis, els que més van escassejar a les farmàcies de Tarragona el 2024

Un informe assenyala que els problemes de subministrament van augmentar un 41% durant l'any passat, afectant un total de 4.983 presentacions diferents a tot l'Estat

  • Gairebé 5.000 medicaments van patir desabastiment a les farmàcies durant l'any 2024. -
Publicat el 28 de gener de 2025 a les 16:47

Durant el 2024, els problemes de subministrament de medicaments van augmentar un 41%, afectant un total de 4.983 presentacions diferents, segons es recull en el 'II Informe de desabastiment de medicaments de LUDA Partners'. Així s'extreu de les dades recopilades per l'eina LUDA durant l'any passat i que s'han presentat aquest dimarts 28 de gener. En aquest sentit, segons les dades, els medicaments més difícils de trobar a les farmàcies de Tarragona han estat aquells dedicats al tractament de la diabetis, com l'Ozempic, Trulicity i Novorapid, que van suposar el 18%.

En segon lloc, amb el 15%, els medicaments amb més desproveïment van ser els psicoestimulants per al trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH). En aquest sentit, l'escassetat de Concerta, atribuïda a la manca de disponibilitat del seu principi actiu, el metilfenidat, ha estat especialment crítica durant els darrers mesos de l'any. Els medicaments catalogats com a antibacterians d'ús sistèmic ocupen el tercer lloc, representant el 5%, amb Duracef com el més destacat.

Altres fàrmacs afectats pel desabastiment inclouen Pylera, utilitzat en el tractament de l'Helicobacter pylori; Kreon, indicat per a la insuficiència pancreàtica; Rotateq, una vacuna infantil; Ferplex, emprat en pacients amb anemia; i Arteoptic, un col·liri pautat per a diverses malalties oculars.

Concerta va ser el medicament amb més problemes de subministrament durant el 2024

Durant l'any 2024, Concerta va desbancar Ozempic com el medicament amb més problemes de subministrament a les farmàcies. Aquest fàrmac, utilitzat per tractar el trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH), ha superat les xifres d'escassetat registrades per l'antidiabètic. Segons les dades, tot i que el grup de fàrmacs per a la diabetis continua sent el més afectat en termes generals, Concerta ha superat en un 8% les notificacions de desabastiment respecte d'Ozempic.

En aquest sentit, el cofundador de LUDA Partners, Luis Martín Lázaro, ha destacat una vegada més que "el desabastiment de medicaments és una realitat i un repte que afecta milions de persones, cosa que requereix la implementació de mesures concretes". A més, ha subratllat que "les dades d'aquest informe demostren l'efectivitat de les solucions digitals, com LUDA, en el sector farmacèutic per mitigar l'impacte del desabastiment i satisfer les necessitats del pacient de manera immediata".