“La Casa Navàs, tot i tenir més de cent anys, encara és una gran capsa de sorpreses: té molta vida i és una mostra del virtuosisme modernista”, expressa la seva directora, Sílvia Sagalà. L’última descoberta a l’emblemàtica casa fa referència al mosaic que en presideix l’entrada, on es pot observar un jardí d’arbres florits, una font al centre i un paisatge ple de colors al fons.
Un estudi recent ha descobert, precisament, que aquesta peça de tessel·les va ser dibuixat per Joaquim Mir i Trinxet, un dels màxims exponents de la pintura postmodernista, considerat com un dels millors paisatgistes de la seva generació i, probablement, de tota la pintura catalana moderna.
La propietat de Casa Navàs ha adquirit el quadre original -un guaix sobre paper, plantejat com una peça de treball- perquè aquest “jardí” de Mir torni a l’indret pel qual va ser creat. Sagalà ha explicat que estarà uns dies exposat al hall de l’edifici i, després de passar també per l’aparador de la botiga, es guardarà per conservar-lo en les millors condicions.
El dibuix original es va trobar en una casa de subhastes Foto: Cedida
Troballa inesperada
La descoberta ha anat a càrrec de la historiadora de l’art i especialista en mosaics Marta Saliné i Perich, en col·laboració amb el també historiador de l’art Jordi March Barberà, durant la preparació d’una conferència del IV Congrés Internacional CoupDeFouet, dedicat a l’obra de Lluís Domènech i Montaner.
Aquesta important descoberta evidencia la magnificència que representava el Modernisme i la seva arquitectura. Tan sols en el disseny d’un espai com és el mosaic de l’escala principal, hi van participar moltes persones, entre artesans i artistes, entre els quals hi havia alguns dels màxims exponents artístics de l’època com el decorador Gaspar Homar i el seu col·laborador Josep Pey, qui va traspassar el dibuix de Joaquim Mir a escala real perquè l’artista del mosaic -encara desconegut- el pogués confeccionar.
Saliné expressa que “és un plaer aportar algun element més a la història de Casa Navàs” i que la localització d’aquesta obra de Mir ajuda a veure la complexitat i els nombrosos aspectes, encara ocults, que es poden trobar en les cases modernistes.
Una cadena amb moltes baules
La historiadora de l’art pretenia explicar el concepte dels escenaris i imatges enganyoses que molts arquitectes, i especialment Domènech i Montaner, ideaven per decorar els seus edificis. Així, va ‘topar’ amb una imatge del quadre a Internet -en una casa de subhastes de Madrid-, i ràpidament el va identificar amb el mosaic de Cal Navàs.
La casa de subhastes va posar en contacte els historiadors amb el col·leccionista i galerista Ramon Gento, llavors propietari de l’obra, que els va facilitar la investigació i qui agraeix, il·lusionat de veure Casa Navàs per primera vegada, com s’han desenvolupat els fets.
La nova troballa es va presentar a la botiga de Casa Navàs aquest dijous 14 de març Foto: Sandra Pérez
El dibuix data del 1906 i, per tant, coincideix amb l’època en què Domènech i Montaner estava treballant en el Pavelló dels Distingits de l’Institut Pere Mata, on fins i tot va estar ingressat el pintor per refer-se d’un accident que havia patit a Mallorca. Mir i l’arquitecte ja es coneixien d’abans i, com apunta Jordi March, “és fàcil imaginar que li demanés un esbós mentre dissenyava l’encàrrec de Cal Navàs”.
Un mosaic únic
Part del valor de la peça és que es tracta de l’única obra de Mir pensada per ser aplicada a un mosaic, entre les que s’han descobert fins al moment. El mosaic està format per un conjunt de tessel·les que combinen dos tipus de materials.
Per una banda, hi ha ceràmica i, per l’altra, hi ha vidre venecià, provinent de Murano. Aquest segon element propicia que alguns detalls brillin intensament amb la llum. La col·locació la va portar a terme l’empresa de Josep Vidiella Ribot, un contractista d’obres reusenc que residia a l’antic camí de Salou.