El poble de Tarragona que té «el santuari paleolític» més antic i desconegut de Catalunya

El municipi ha esdevingut una autèntica porta oberta al passat geològic i prehistòric del nostre país gràcies als més de 3.600 metres de galeries subterrànies

Imatge de l'interior de les Coves de l'Espluga de Francolí
Imatge de l'interior de les Coves de l'Espluga de Francolí
28 de gener de 2025, 13:14
Actualitzat: 13:14h

La demarcació de Tarragona resta repleta d'indrets i zones del tot desconegudes que han esdevingut crucials per a la història antiga i moderna de Catalunya. A la Conca de Barberà, un dels municipis més destacats ha esdevingut, amb les últimes troballes, una autèntica porta oberta al passat geològic i prehistòric del nostre país.

Es tracta de l'Espluga de Francolí. El poble, situat al naixement del riu que dona nom, compta amb una extensa cova que transcorre pel subsòl de l’actual nucli habitat. Les exploracions espeleològiques que s’inicien el 1956 han permès recórrer i topografiar fins l’actualitat 3.600 metres de galeries que la converteixen en una de les coves més llargues del món formades en roca de conglomerats.

Troballes arqueològiques úniques

Les troballes arqueològiques de l’interior d’aquestes cavitats demostren l’ocupació d’aquestes des del paleolític i al llarg de la història. La darrera descoberta va tenir lloc recentment. Concretament, el 30 d’octubre de 2019, quan un equip de l’IPHES (Institut Català de Paleoecologia i Evolució Social) van trobar un santuari paleolític integrat per més de 300 gravats, els més antics de fa més de 36.000 anys.

La ruta per l'interior de les coves de l'Espluga
La ruta per l'interior de les coves de l'Espluga

Segons els experts, aquest santuari esdevé "el més antic descobert fins a l’actualitat a Catalunya, convertint aquesta data en un referent en la història de l’arqueologia catalana". Actualment, però, no és permet la visita en aquest espai però es pot entendre i veure’n imatges a través d’un audiovisual.

Visites a les coves

Les visites a les coves son sempre guiades i es fa un recorregut per les diferents etapes de la prehistòria en que s’ha pogut evidenciar presencia humana i s’explica la formació geològica de la cavitat. Alhora, per als visitants més agosarats, les coves ofereixen la Ruta Aventura, un recorregut d’espeleologia tot remuntant el riu subterrani amb vestit de neoprè on coneixeran la formació geològica d’aquestes cavitats de conglomerat, el procés de filtratge i escolament d’aigua, la trajectòria i el circuit del riu, les diàclasis i els pous que en van permetre el redescobriment.