Societat

«Podem arribar a xifres anteriors a la pandèmia»: Plana l'optimisme en les vendes de Mones de Pasqua

Des del gremi es preveu vendre unes 700.000 mones artesanes a tot Catalunya

ARA A PORTADA

Publicat el 09 d’abril de 2023 a les 04:00

Els catalans posem punt final a la Setmana Santa de la manera més dolça i llèpola. La tradicional Mona de Pasqua, ja sigui de mantega, fruita, crema o xocolata, ocuparà avui i demà un lloc destacat a les taules de la majoria de cases del país. Es tracta d'una tradició gastronòmica ben arrelada, que es manté intacta de fa anys i que, fins i tot, va a l'alça.

En aquest sentit, els pastissers catalans encaren la venda de mones de Pasqua amb l'expectativa d'igualar o fins i tot superar les xifres de l'any passat, quan ja es van recuperar els registres prepandèmia. El Gremi de Pastisseria de Barcelona preveu vendre més de 700.000 mones artesanes a tot Catalunya i assegura que els preus han pujat "molt poc" per l'impacte de la inflació.

De fet, les tradicionals de xocolata costen el mateix que fa un any, mentre que les de pa de pessic s'han encarit un 5% perquè la farina, els ous i el sucre s'han disparat durant els últims mesos. Pel que fa als temes, destaquen les del Barça, Disney, Harry Potter i les de superherois, a banda dels tradicionals ous de xocolata o els pastissos.
 

"Podem arribar a xifres anteriors a la pandèmia"

A les comarques tarragonines, Ramon de la Fuente, el president del Gremi de Forners de Reus i Baix Camp admet que, en les darreres setmanes, "la cosa estava una mica parada". Tot i això, durant aquesta setmana "s'ha animat una mica, esperem tenir una bona campanya", explicava a principis de Setmana Santa. "Podem arribar a xifres anteriors a la pandèmia", augurava el forner aquests dies.


Entre 2020 i 2022 les vendes s'havien ressentit notablement de la pandèmia i les seves restriccions, segons recorda. "Va ser dur, i ens vam haver de reinventar per convertir-nos gairebé en una empresa de transport per poder servir les mones a casa", exposa. Aquest darrer any ja es va recuperar el mercat, i enguany confien haver acabat de consolidar aquesta millora.


Les mones portades a domicili, dels padrins o dels fillols, va servir per superar les restriccions més dures de la pandèmia. Com ha passat amb moltes altres dinàmiques, aquesta no s'ha mantingut quan ha deixat de ser necessària. "A la gent li agrada venir a veure la figura i la mida de la mona; saben que en un moment donat la pots portar, però al client li agrada venir a veure-ho", sentencia.
 

L'interior d'una pastisseria. Foto: Pastisseria Palau.

Falten obradors de mones per a celíacs

L'Associació Celíacs de Catalunya ha engegat una campanya per advertir sobre la manca d'obradors certificats que elaborin mones de Pasqua per a infants celíacs. Segons denuncien en un comunicat, ara com ara s'estima que només un 0,6% dels obradors de Catalunya i Menorca comptaran amb pastissos sense gluten aquesta pròxima Pasqua. L'associació xifra en 50 els obradors, pastisseries o confiteries certificats i que, per tant, ofereixen opcions segures per a tots els celíacs. Tot i això, critiquen que l'any passat només 34 van oferir mones de Pasqua sense gluten. "Una dada insuficient si tenim en compte que a Catalunya i Menorca hi ha uns 5.700 establiments d'aquest estil i gairebé 100.000 infants celíacs", lamenten.

Davant d'aquestes xifres, l'agrupació ha posat en marxa la campanya "Cap infant celíac sense mona", amb la qual, més enllà de donar visibilitat als infants que pateixen aquesta afecció, busquen que cada cop més obradors s'acreditin per tal de poder oferir elaboracions per a celíacs.

D'altra banda, l'associació també ha impulsat la fira Mediterranean Gluten Free Forum, que se celebrarà a Barcelona els propers 20 i 21 de maig, i amb la qual pretenen continuar contribuint en la sensibilització sobre aquest tema.