Montblanc aconsegueix una pròrroga per finalitzar les obres de reforma de l'antiga església de Sant Francesc

El nou termini permetrà acabar la rehabilitació amb més "tranquil·litat", tenint en compte que els terminis eren "molt ajustats", segons explica l'alcalde de Montblanc, Marc Vinya

Publicat el 19 de novembre de 2025 a les 15:50

L'Ajuntament de Montblanc ha obtingut una pròrroga de tres mesos per finalitzar les obres de reforma de l'antiga església de Sant Francesc entre els mesos de maig i juny de l'any 2026. Els treballs s'estan duent a terme gràcies a una subvenció de 3 milions d'euros del Ministeri d'Indústria i Turisme que exigia finalitzar l'obra el 31 de març. Ara, l'Estat ha donat una pròrroga de tres mesos que permetran acabar la rehabilitació amb més "tranquil·litat", tenint en compte que els terminis eren "molt ajustats", segons ha explicat l'alcalde de Montblanc, Marc Vinya. Durant una visita d'obres, també s'ha anunciat que la Generalitat ha fet una cessió d'ús gratuït de l'equipament durant 75 anys al mateix Ajuntament.

Les obres de Sant Francesc van a "ple rendiment", ha assenyalat Vinya aquest dimecres al migdia. L'empresa adjudicatària està traient els elements que no eren originals del temple medieval, a més de fer diverses restauracions, tenint en compte que l'equipament no s'havia rehabilitat des dels anys 80 quan va ser adquirit per la Generalitat. També s'ha aprofitat per eliminar tots els punts de llum que hi havia per "posar en valor la pedra de l'edifici".

Les pròximes setmanes també es faran treballs per arreglar el campanar, la teulada de l'església i les finestres es taparan amb alabastre de Sarral, tal com eren originalment. A més, s'obrirà una nova porta en un dels laterals que ja havia existit.

Sant Francesc va deixar de fer funcions de convent des de la desamortització de Mendizábal i l'edifici ha tingut diversos usos al llarg dels anys. El segle passat, va ser fins i tot una fàbrica de vins i destil·lats.

Els treballs tenen un pressupost de 3 milions d'euros, finançats pel Ministeri d'Indústria i de Turisme a través dels fons Next Generation. A inicis d'octubre, van començar les obres de l'equipament i, en estar lligats a una subvenció, els treballs havien de finalitzar el 31 de març de 2026. Ara, l'Estat ha donat una pròrroga i es podrà acabar tot amb "més tranquil·litat", ha destacat l'alcalde, ja que els terminis eren "molt ajustats". Per tant, l'obra estarà finalitzada entre els mesos de maig i de juny de l'any vinent.

El regidor de Patrimoni, Oriol Pallissó, ha lamentat que s'hagi estat "molt agressiu" amb el patrimoni. "No l'hem cuidat gens, hem deixat l'església trinxada per tot arreu, ja sigui amb la il·luminació, amb claus o amb fils", ha asseverat. "Ara estem reparant tots aquests errors", ha afegit.

Modificació del projecte inicial

L'equip de govern ha modificat el projecte inicial, ja que han sortit alguns danys que no s'havien previst. Per exemple, s'han destinat 400.000 euros al claustre del convent. Es tracta d'un edifici que es va fer el 2011 completament nou, aprofitant alguns pocs arcs que hi havia originals. El terrat d'aquesta construcció tenia problemes d'aïllament i hi ha filtracions d'aigua que han provocat humitats. També ha caigut la idea de fer un centre d'interpretació de la llegenda de Sant Jordi, amb un espai immersiu. El pressupost s'ha hagut de destinar tot a la reforma de l'església i no quedaran diners per aquest projecte. 

Cessió d'ús gratuït

Recentment, l'Ajuntament de Montblanc també ha aconseguit la concessió d'ús gratuït de l'antiga església de Sant Francesc per part de la Generalitat de Catalunya, qui té la titularitat de l'immoble. Ho han fet per a 75 anys. Fins ara era de 30 anys, i això feia impossible rebre algunes ajudes públiques que fixaven un termini més gran.

Pallissó ha celebrat aquesta ampliació assenyalant que Sant Francesc és un projecte "estratègic" per l'actual equip de govern. Ha explicat que aconseguir la cessió d'ús a 75 anys no ha estat fàcil perquè en un inici la Generalitat imposava un cànon de 8.000 euros anuals. Finalment, amb la subvenció del ministeri s'ha aconseguit la cessió gratuïta, ja que hi haurà unes millores en l'equipament.

L'Ajuntament de Montblanc espera que amb aquesta fita es pugui recuperar la idea del centre d'interpretació al voltant de la llegenda de Sant Jordi en posteriors subvencions.