Unió de Pagesos fa rectificar el departament i els ajuts pels arbres morts arribaran a tot el sector

El sindicat aconsegueix que els ajuts incloguin les explotacions que hagin perdut un 30% o més de producció, en lloc d'estrictament contemplar el nombre d'arbres afectats al Camp de Tarragona

  • Imatge d'arxiu d'un conreu d'avellaners al Camp de Tarragona. -
Publicat el 19 de maig de 2025 a les 10:28

Unió de Pagesos, en l’assemblea celebrada el passat divendres 16 de maig a Reus, va decidir que, de moment, no convocaria noves mobilitzacions d'acord amb l’avenç que suposa el nou esborrany d’ordre que el dia anterior havia presentat el departament d’Agricultura de la Generalitat per atendre les pèrdues dels arbres de fruita seca i fruita dolça morts per sequera. Recordem que el sindicat havia donat de termini a la conselleria fins dijous 15 de maig, a les 23.59 hores, per a obtenir una proposta que atengués les demandes sindicals.

El sindicat valora positivament que el nou esborrany d’ordre reculli ara la demanda d’incloure en l’ajut les explotacions afectades amb un 30% de baixada de producció, és a dir, la seva repercussió en pèrdues econòmiques (renda) per al pagès. Així, amb aquesta proposta, Unió de Pagesos aconsegueix la rectificació del departament i permet que la major part de la pagesia professional afectada per arbres morts pugui beneficiar-se de l’ajut.

Un pas endavant que beneficiarà, sobretot la pagesia del Camp de Tarragona, que amb la convocatòria inicial dels ajuts pràcticament no es podia acollir, ja que només incloïa el 30% o més dels arbres afectats i que perjudicava l'accés a la subvenció a causa de la pràctica del multicultiu que tenen moltes finques a la zona.

Precisament, aquesta demanda va ser un dels motius que els van portar a mobilitzar-se el passat 6 de maig, per visibilitzar que era un criteri injust, tenint en compte que la gran majoria dels avellaners han mort, però altres cultius, com l'olivera o la vinya, són més resistents a l'estrès hídric.

Encara alguns punts de desacord

Així i tot, hi ha algunes rectificacions que el sindicat lliurarà formalment al departament d'Agricultura en format d'al·legacions. Per exemple, Unió de Pagesos no està d'acord amb el fet que la replantació dels arbres morts s’hagi de fer amb mitjans de tercers i que no la pugui fer directament la pagesia afectada. Això suposa que l’administració demanarà tres factures proforma als afectats i el treball d’arrencada l’haurà de fer una empresa externa, encara que l'agricultor disposi de les eines per a fer-ho.

D'altra banda, també insisteixen a reclamar a Agricultura que els pagaments dels ajuts per sequera a tots els territoris afectats es facin amb la màxima celeritat possible, sense esperar a l’octubre, com està previst, perquè la pagesia necessita liquiditat ara per fer front a la pròxima campanya agrària. El sindicat no descarta mobilitzar-se per aquest motiu, si els pagaments no s’abonen de manera imminent.