Banyeres del Penedès alerta d'un augment dels robatoris de catalitzadors dels vehicles

Els lladres n'extreuen metalls com el pal·ladi, el rodi i el platí

Publicat el 29 de novembre de 2022 a les 08:46

L'Ajuntament de Banyeres del Penedès ha alertat d'un augment significatiu de robatoris de catalitzadors de cotxes, furgonetes i camions. Des del consistori asseguren que alguns veïns del municipi i d'altres pobles de la comarca han patit aquesta mena de robatoris recentment. Per això demanen que si s'observen conductes sospitoses, es truqui al 112 o al telèfon d'urgències municipals.

 

Els metalls preciosos que hi ha al catalitzador

El catalitzador és una peça que està unida al tub d'escapament i serveix per reduir i controlar els gasos nocius que expulsa el motor. Per filtrar les partícules contaminants s'utilitzen partícules de metalls com ara el pal·ladi, el rodi i el platí. Aquests metalls preciosos són els que busquen els lladres , ja que, ben filtrats, es poden vendre al mercat negre.

 

Per robar-los, els lladres aixequen els vehicles amb una pilota pneumàtica i treuen els catalitzadors amb serres elèctriques. Aquest no és un fenomen nou i els cossos policials ja han practicat detencions al territori amb anterioritat. Però el conflicte entre Rússia i Ucraïna l'ha fet ressorgir, perquè Rússia és un dels principals productors de pal·ladi i platí.

 

Poc després de l'esclat de la guerra, a principis de març, el pal·ladi va pujar a la borsa un 75%, per exemple. Això ha provocat la proliferació de bandes organitzades que es dediquen a robar aquests metalls per vendre'ls al mercat negre.

 

Bons resultats de la prova per reduir els excrements d'oreneta

L'Ajuntament de Banyeres també ha informat que la prova pilot feta el mes de març per reduir els excrements d'oreneta ha donat bons resultats. La prova consistia a col·locar unes lleixes de xapa d'acer inoxidable sota els nius d'oreneta cuablanca. Allà quedaven dipositats els excrements i, un cop secs, queien a terra sense tacar.

 

Segons el consistori, les lleixes han complert la seva funció i no han provocat molèsties al veïnat ni desperfectes a les façanes. Per això es preveu ampliar l'actuació en altres punts del municipi de cara al pròxim any, també en l'època de nidificació.