"Aparell que presenta en una pantalla la lletra d'una cançó i fa l'acompanyament musical". Així defineix el Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans aquesta activitat lúdica, que ha perdut força en alguns indrets, i que precisament per recuperar aquesta "cultura de karaoke", la reivindica el músic tarragoní José Juan González -Espaldamaceta- amb el seu nou espectacle, Karaoke bífid.
L'estrena absoluta es farà aquest divendres 29 de novembre, a les 20.30 hores, a la Sala Santa Llúcia de Reus, en el marc del Festival Accents 2024; i encara queden entrades disponibles. Durant una estona, el públic serà també protagonista i podrà gaudir del joc de la música, ja que la premissa del concert és que serà un format interactiu en què participar activament: es repartiran micròfons per la sala i, també, hi haurà la possibilitat de pujar a l'escenari: "que tan bon punt reconeguin la cançó amb la instrumental, puguin pujar a cantar-la", expressa l'artista.
Espaldamaceta convida la gent a assistir a aquesta "proposta experimental" amb "ganes d'escoltar, qui vulgui, de cantar i, també, que duguin ulleres" per llegir les lletres que es projectaran a la pantalla. Encara que sigui una experiència "a cegues", perquè el repertori no es pot desvelar, caldrà tenir els ulls i les orelles ben obertes per intentar esbrinar cada cançó; totes elles tenen truc!
El del cantautor no serà un karaoke convencional. En primer lloc, els espectadors no sabran el títol de la cançó ni l'autoria fins al final. A més, el tracklist no estarà en versió original i el públic haurà d'aplicar el seu "cervell bilingüe" per poder-les cantar: s'encadenaran composicions traduïdes del català al castellà, composicions traduïdes del castellà al català i algunes de l'anglès al cat/cast. I, per últim, la llista de temes ja està escollida, no es podrà triar en el moment, i aquests barrejaran diferents estils, gèneres i èpoques musicals.
Festes d'aniversari i un repte entre amics
L'espectacle Bífid té múltiples orígens i, per si mateix, és un exemple de l'equilibri que Espaldamaceta ha trobat entre les seves dualitats, com a persona i artista, entre la cançó d'autor més intimista i pausada i la festa tarragonina més esbojarrada de les Festes Majors. Per això, aquest projecte podria conviure en paral·lel amb els concerts que continuïn sortint amb el disc "Yo y Espaldamanceta". Per exemple, aquest dissabte 30 de novembre, actuarà al Festival Real 360º de Barcelona, en una proposta immersiva de so binaural.
El músic volia fer una cosa "diametralment oposada" al seu últim treball, però van ser els seus amics els qui, finalment, el van convèncer perquè el karaoke casolà que José Juan organitza en totes les festes d'aniversari retornés les versions al directe. Perquè, de fet, Espaldamaceta havia deixat de fer covers, encara que el públic li demanava molt temes com El Partisano o Ahora que la mierda ya me llega hasta los ojos.
Al mateix temps, l'artista explica que Karaoke bífid és "pràcticament una coproducció amb el Festival Accents", ja que el seu director artístic, l'Isaac Albesa, li va proposar fer una versió d'una cançó determinada, ell va respondre que "ni boig" i, al final, acabarà pujant a l'escenari una proposta completa de versions. En seran al voltant d'una quinzena i, si l'espectacle funciona, no descartaria incorporar o canviar uns temes per altres.
Quant al procés creatiu, Espaldamaceta descriu que la "feina gran ha sigut de preproducció" per triar les cançons, treure els acords, tocar-la amb la guitarra i, llavors, fer la traducció i també l'adaptació tenint en compte els ajustos sil·làbics, és a dir, perquè la versió soni tan natural com sigui possible. En aquest sentit, ha comptat amb la col·laboració del productor Israel Esteve.