Primers indicis de revitalització comercial als ravals de Sant Pere i Robuster de Reus

Entre iniciatives privades i subvencions municipals, els pròxims mesos s'han de començar a ocupar alguns dels més de vint locals buits que hi ha

Publicat el 27 de gener de 2022 a les 05:00

Nous negocis revitalitzaran els ravals de Sant Pere i de Robuster de Reus els pròxims mesos. Alguna nova botiga ja ha obert les darreres setmanes, però s'espera un impuls notable al llarg d'aquest 2022. Des del govern local s'atribueix aquesta dinàmica al programa Reus Espais Vius, que perseguia precisament aquest objectiu.

 

Amb 400.000 euros de pressupost, la convocatòria de subvenció permet cobrir el 50% de la inversió necessària per obrir un negoci amb un topall màxim de 20.000 euros. El consistori tenia registrats, quan va presentar la iniciativa, uns 25 locals buits entre tots dos carrers. Segons subratllen, hi ha 23 persones interessades a participar d'aquests ajuts.

 

Carles Prats, regidor d'Empresa i Ocupació, matisa que «algú pot caure perquè el local no li interessarà o perquè els requisits que demanen no s'ajusten al negoci». Tot i això, considera que l'arrencada és molt bona. Els primers fruits del Reus Espais Vius s'han de veure entre els mesos de febrer i abril.

 

Els primers nous negocis als ravals, entre febrer i abril

És quan està previst que es posin en marxa els primers quatre nous negocis. Un exemple és Fer safareig, una botiga i taller de restauració de mobles i decoració. Al capdavant hi ha Cristina Martínez, que ja té experiència al sector i, després d'anys d'assalariada, ha optat per obrir el seu negoci.

 

Madrilenya d'origen, fa tres anys que és a Catalunya i, després de treballar en tallers de Barcelona i obrir-hi una botiga, el mes de setembre va traslladar-se a Reus. Arran d'un curs de català va conèixer l'expressió «fer safareig» i va decidir que seria el nom del seu taller. A través dels mitjans de comunicació va conèixer la campanya Reus Espais Vius i s'hi va posar en contacte.

 

Va comprovar que els requisits i la filosofia que es perseguien coincidien amb la que ella tenia al cap per obrir el taller. Amb el lema «recicla, redissenya i redueix la teva empremta» vol treballar la sostenibilitat. Tant pel que fa al local en si, com als productes que fa servir per restaurar mobles.

 

«Faig servir pintures amb base d'aigua, sense sintètics», explica. A més, assegura que la seva intenció és «fer barri». Ocuparà el número 22 del raval de Sant Pere i, tal com destaca, «hi ha a prop una ferreteria i una botiga de pintures que treballen amb les mateixes marques que jo».

 

Encara amb tràmits burocràtics per enllestir, confia poder obrir entre mitjans i finals del mes de febrer. Més enllà del seu negoci, considera que la situació és ideal per replicar l'experiència artística de Reus Espais Vius. Proposa, per exemple, tancar els ravals de Sant Pere i de Robuster un diumenge al mes perquè els negocis i entitats surtin al carrer a mostrar el que fan.

 

Un munt de llums esfèrics apagats en un local buit del raval de Robuster de Reus
Diversos locals buits dels ravals de Sant Pere i de Robuster s'han convertit en galeries d'art per a artistes locals | Jordi Olària Gras

 

Ajustar la filosofia de negoci als criteris del programa

Viso Studio és un altre dels negocis que es posaran en marxa pròximament. Aida Domínguez ja havia començat el procés d'arrancada. Va estudiar interiorisme a l'Escola d'Art i Disseny de Reus i, després d'un temps a Barcelona, ha tornat al Baix Camp.

 

Ella ja tenia el local llogat, motiu pel qual no entrava al còmput de locals buits de l'Ajuntament. Tot i això, arran d'altres empreses de la zona, es va assabentar de Reus Espais Vius i es va interessar per participar-hi. En el seu cas es tracta de l'àmbit de la instal·lació de cuines i l'interiorisme.

 

Actualment està treballant la filosofia empresarial per ajustar-la als requisits del programa municipal. Es tracta, per exemple, que prenguin pes especial els electrodomèstics més mediambientalment sostenibles. «Sense sacrificar l'enfocament que tinc del meu negoci, puc ajudar que tot plegat sigui més sostenible», explica. El seu objectiu actual és aixecar la persiana cap al mes de març.

 

Sostenibilitat, ocupació i dinamisme econòmic

Entre els negocis que tenen els tràmits per obrir més avançats hi ha un centre de bellesa. Es pot acollir als ajuts perquè fa servir productes cosmètics ecològics i sostenibles. Com la resta, una vegada passat el període d'assessorament, podrà optar a una subvenció de fins a 20.000 euros equivalent al 50% de la inversió feta.

 

La subvenció va lligada a un procés d'assessorament per garantir que es compleixen els tres requisits principals. Per una banda, que el negoci en qüestió treballi la sostenibilitat ambiental en un sentit ampli. En segon i tercer terme, també es vol que siguin negocis que es vegin consolidables i que tinguin una política bona política de contractació.

 

En el període d'assessorament s'hi troben onze negocis, que si poden seguir els tràmits previstos, acabarien obrint als ravals. Tres d'aquests es troben a l'espera d'anar a visitar alguns dels locals buits. Per fer difusió de la iniciativa es va dur a terme una acció artística.

 

A bona part dels locals buits, o a les seves persianes externes, s'hi poden veure les obres de diversos artistes. «Això ens va donar visibilitat», assegura Prats. «Alguns dels que s'hi han interessat ho han vist arran de passar pel carrer», explica.