Protecció Civil ha demanat extremar la prudència davant la previsió de pluges intenses en diverses comarques del Camp de Tarragona aquest divendres i dissabte, 11 i 12 de juliol. Així, ha actualitzat aquest migdia l'alerta del Pla Especial d'Emergències per Inundacions (INUNCAT). L'episodi s'iniciarà aquest divendres a la tarda a la zona del Pirineu i Prepirineu i es desplaçarà cap al litoral central i nord, on sortirà a mar ja desgastat. La previsió és que les pluges afectin fins a un 30% del territori avisat, on es poden superar els 20 litres per metre quadrat en mitja hora.
⚠️ El Servei Meteorològic de Catalunya actualitza l'avís de situació meteorològica de perill (#avisosSMP) per intensitat de pluja ⚠️
— Meteocat (@meteocat) July 11, 2025
➡️ Dv. 14:00 - Dg. 02:00 h
➡️ Possibilitat de precipitació > 40 mm / 30 minuts
➡️ Grau de perill màxim: 🟠 4/6
⏲️Hora local (h) = TU+2 pic.twitter.com/7YEL80kr4r
La situació serà més complicada dissabte, quan el llindar és de 40 l/m2 en 30 minuts i afectarà pràcticament tot el territori. Dissabte, l'episodi començarà des de primera hora entrant per Ponent i Terres de l'Ebre i creuant a la baixa en direcció d'oest a est. En la franja central del dia hi hauria una línia de convergència a la Catalunya Central en el límit amb Ponent, que es desplaçaria cap a comarques de Girona fins al mar durant la tarda. Al Camp de Tarragona, les comarques amb alerta taronja són el Priorat i el Baix Camp.
Els dos dies els xàfecs aniran acompanyats de tempesta i localment de calamarsa o pedra i de ratxes fortes de vent. Davant d'aquestes previsions, Protecció Civil ha demanat extremar la prudència en les activitats a l'aire lliure i en la mobilitat, especialment per carretera i en zones inundables. Ha demanat no travessar rius, rieres ni barrancs.
Els municipis del Camp de Tarragona, en alerta
La conselleria de Protecció Civil de l'Ajuntament de Tarragona ha activat la fase d'alerta del Pla d'Actuació Municipal per risc d'inundacions, d’acord amb el comunicat del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) en el qual s'informa de la fase d'Alerta del Pla Especial d’Emergències per Inundacions de Catalunya (INUNCAT). El consistori tarragoní ho ha fet d'acord amb les prediccions meteorològiques emeses pel Servei Meteorològic de Catalunya i les afectacions que es preveu que se’n poden derivar, per intensitat de pluja a partir d'aquesta nit i matinada.
En aquest sentit, alguns esdeveniments previstos per divendres i dissabte a la ciutat s'han ajornat, com la Nit Literària del Far de la Banya o el Campionat de Catalunya d'aigües obertes. Altres municipis del Camp de Tarragona han enviat avisos a través dels seus canals de comunicació habituals, per tal que la ciutadania estigui informada i segueixi les indicacions de les autoritats.
No es preveuen crescudes importants dels rius grans
La directora del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), Sarai Sarroca, ha explicat en una atenció als mitjans aquest divendres 11 de juliol a la tarda que no es preveuen per a aquest episodi crescudes importants dels rius grans, però que n'hi pot haver de destacables en alguns dels petits especialment a la part nord del país.
La sotsdirectora de Protecció Civil, Imma Solé, ha afegit que l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) farà un seguiment "intens" de l'episodi per si és necessari emetre algun tipus d'avís. Solé ha recordat la importància de ser prudent en situacions d'aquest tipus, i ha reiterat que és perillós travessar rieres o rierols tant a peu com en cotxe. Un altre consell que ha donat Solé és el d'informar-se bé abans de fer activitats a l'aire lliure.
Tant Solé com Sarroca han subratllat que l'episodi no és extraordinari, però la subdirectora de Protecció Civil ha manifestat que si la tempesta, que ha de travessar Catalunya de sud a nord, "s'encalla en algun punt" pot ser que hi hagi registres d'aigua de pluja superiors als previstos.
En aquest sentit, Sarroca ha subratllat que es preveu que, sobretot dissabte, hi hagi molts llamps. L'SMC ja s'ha posat en contacte amb Bombers perquè, de cara a la setmana vinent, estiguin atents als indrets on poden haver caigut els llamps el cap de setmana per si "n'ha quedat algun de latent" dins d'algun tronc i pot ser origen d'algun incendi.