El projecte de gastromercat per al Mercat Central de Reus ha tornat a quedar descartat per Europa. És la segona vegada aquest any que els fons Next Generation deixen fora de la convocatòria la sol·licitud d'1,1 milions d'euros de l'Ajuntament. La primera vegada que es va tancar la porta, al mes de març, el govern assegurava que el projecte es faria, encara que fos amb pressupost propi.
Ara mateix sembla complicat que això sigui així, tenint en compte que ja s'han aprovat els pressupostos per al 2023 sense que hi figuri aquesta partida. La resolució negativa del projecte l'ha fet pública el PSC de Reus, que ho considera una mostra de la falta de rumb del govern. El portaveu socialista, Andreu Martín, ha declarat que «ens preocupa molt, entenem que és una oportunitat desaprofitada d'uns fons importants».
«Reclamem que l'Ajuntament al·legui i, a la tercera, se'n surti», ha afegit durant una compareixença de premsa en la qual també ha carregat contra la falta d'implicació al Mercat del Carrilet. Pel que fa als motius perquè hagi quedat descartat el projecte, considera que podria ser la falta d'ambició que mostra. Apunta que «el projecte que s'ha presentat, per les línies que pretenen els Next Generation, és molt poc ambiciós i té poc impacte sobre la dinamització comercial».
Per part del govern de Reus, fonts municipals expliquen que van rebre la resolució aquest dimarts, 13 de desembre, tot i que el document té data de 5 de desembre. Subratllen que es tracta d'una «resolució provisional» i no descarten presentar-hi al·legacions «quan es disposi del detall de la puntuació obtinguda». Asseguren que el projecte s'ha denegat per «manca de disponibilitat pressupostària» dels fons europeus.
Una circumstància que, segons mantenen des del govern de Reus, ja es va produir a la primera convocatòria. A principis d'any, asseguren, «el projecte del Mercat Central va superar amb escreix la puntuació mínima requerida i es va denegar pel mateix motiu». Per part del PSC, en canvi, es considera que la mancança principal és de rumb per part del govern.
Els ha animat a demanar consell a alguns municipis que sí que han rebut l'aprovació dels fons europeus. N'hi ha de pròxims, com Mont-roig del Camp, que rebrà 1,8 milions d'euros per fer «un espai comercial digital». També Tarragona, que va presentar un projecte de dinamització comercial «que va més enllà del mercat pròpiament», ha explicat Martín.
El Gastromercat, peça principal del projecte d'inversió
La sol·licitud que s'ha tornat a denegar contempla quatre actuacions diferents dins d'un mateix projecte. S'havia demanat una subvenció d'1,1 milions d'euros per cobrir gairebé tot el pressupost total, d'1,27 milions d'euros. Ja aleshores, la CUP de Reus havia alertat del risc de plantejar el projecte en aquests termes.
Inclou la creació d'un nou web amb 9.850 euros de pressupost i la compra de maquinària per compactar residus, amb 45.000 euros de pressupost estimat. La part més grossa del paquet és la renovació del sistema de climatització, valorada en 605.000 euros. Tot i això, la iniciativa més emblemàtica de la proposta és la conversió en un gastromercat, valorada en 578.000 euros.
Quan es va rebre la resolució negativa, el regidor d'Empresa i Ocupació, i responsable dels mercats municipals, Carles Prats, assegurava que «estem en un bon punt de sortida a la següent convocatòria». Afirmava també que «aquest projecte el realitzarem». De fet mantenia que «si és amb els fons Generation ho farem, però si no, estem implicats en aquest projecte i d'alguna manera això tirarà endavant».
En concret el projecte de gastromercat es va presentar l'abril del 2021, quan Prats va anunciar la intenció d'ubicar-lo a l'espai que havia ocupat el supermercat Caprabo. El nou servei tindria sortida a la façana del carrer de Sant Joan, on es construiria una plaça elevada per posar-hi la terrassa. L'objectiu era que fos un espai de restauració vinculat a les parades del Mercat Central.
Aleshores explicava que «estem buscant un operador que porti la gestió, que s'impliqui en la inversió, i voldríem que les parades del mercat fossin proveïdors d'aquest gastromercat». Fins i tot s'estava treballant en el règim jurídic que havia de regular l'ús de l'espai. «Estem pensant una solució d'arrendament de l'espai i que l'exploti un operador privat, però queda per definir», aclaria l'abril del 2021.
La cerca d'un operador privat no va fructificar, principalment perquè, els plans del govern, eren que l'empresa hi invertís 700.000 euros. Havien de servir per fer les obres necessàries a l'espai, de 440 metres quadrats. Les converses prèvies amb el sector de la restauració van evidenciar que les perspectives no eren prou realistes i per això es va optar per presentar una sol·licitud als fons europeus.