Encara que el berenar pot incloure aliments molt diversos, ofereix una oportunitat clau per incloure una de les 5 racions de fruita i verdura diàries recomanades pels experts. No obstant això, les dades demostren que encara queda un llarg camí per recórrer. I és que el 45% dels menors tarragonins no berena fruita de forma habitual.
Així ho reflecteix el "III Estudi Lidl - 5 al dia sobre els hàbits del berenar a Espanya", en el marc de la iniciativa "Plan Merienda" i que reflecteix que, a més edat, menys es berena i amb menor freqüència s'inclou fruita o verdura. Tant és així, que tot i que en la infància la totalitat dels nens realitzen aquest menjar (100%), en el cas de l'adolescència la xifra està al voltant del 83% i en l'edat adulta es redueix encara més.
"El berenar és cosa de nens"
L'errònia creença entre els tarragonins que el berenar és cosa de nens (34%), la por a engreixar (7,5%) o pensar que es tracta d'un àpat complementari per als que mengen poc a migdia (72%) són les raons per les quals s'omet aquesta ingesta, segons aquest estudi.
Per al Dr. Ramon de Cangas, dietista-nutricionista i doctor en biologia funcional, membre del Comitè d'Experts de la iniciativa "el berenar és un menjar molt interessant, perquè entre altres coses pot facilitar l'increment de la ingesta de grups d'aliments especialment beneficiosos com la fruita i ajudar a tenir menys gana en el sopar, fent que aquesta sigui més lleugera".
El mateix especialista apunta que "en els nens, pot ser convenient realitzar un aprovisionament adequat d'energia cada dues o tres hores, sempre que s'incloguin aliments adequats, distribuint de manera correcta els àpats i evitant llargs períodes de dejuni"

Una parada de fruita i verdura del Mercat Municipal de Tarragona Foto: Jonathan Oca
La fruita, la gran absent dels berenars a Tarragona
Segons l'estudi, els tarragonins consideren que un berenar complet i equilibrat ha d'incloure fruites fresques (80%), sucs naturals (67%), lactis baixos en greix (63%) i pa integral (70%). I només un 12% considera que hauria d'incloure hortalisses i un 10% peixos en conserva. No obstant això, tot i que el 55% dels tarragonins creu que berena de forma sana i equilibrada, només el 46% inclou fruita fresca de forma assídua, un 34% introdueix habitualment lactis desnatats, un 33% pa o cereals integrals habitualment, un 3% peix en conserva i un 2% hortalisses.
Una altra dada que cal destacar és que el 48% dels tarragonins reconeix portar una vida molt sedentària i el 77% fer només petits gestos en el seu dia a dia, com pujar escales, per pal·liar aquesta situació. Segons l'estudi, només el 12% dels tarragonins dedica més de 5 hores setmanals a la tarda a la pràctica esportiva i un 39% reconeix fer poc o cap tipus d'exercici físic.
L'estudi també reflecteix que, encara que els nens solen dedicar la tarda a activitats extraescolars i a jugar amb amics o anar al parc, un 42% dedica entre 1 i 2 hores a estar amb el mòbil. Més preocupant és aquesta xifra en els adolescents: un 33% dedica 1 o 2 hores al mòbil a la tarda i fins a un 38% més de tres hores.
Seguint amb l'ús de les pantalles, hi ha una altra xifra que crida molt l'atenció i que ha alertat els experts: el 71% dels nens i el 90% dels adolescents berenen habitualment davant d'una pantalla (TV, mòbil o tauleta).