Aquest dijous 26 d'agost s'han complert 2 mesos des que la Comissió de Veïns dels barris de Ponent va sortir per primer cop a protestar davant del CAP La Granja-Torreforta. Un cop sortits del confinament, diversos usuaris van constatar que el servei sanitari del dia a dia havia canviat i que sempre els dirigien a uns telèfons que no són suficients per atendre les demandes que arriben.
[noticia]37928[/noticia]
"Això ha canviat molt, ens atenen molt més tard i abans una cita te la donaven amb 2 mesos, ara cada 8 o 9 mesos", explica María Nieves, veïna del barri. Alhora, lamenta que prefereix l'atenció mèdica "cara a cara". Opina similar una altra veïna -que prefereix no donar el seu nom-: "Perquè t'atenguin has de trucar un mínim de 8 a 10 vegades". "Entenc que és per falta de personal, però això està molt malament", que recorda que aquest CAP "sempre ha estat molt bo en atenció" i que ara se sent "desprotegida" sanitàriament.
Per la seva banda, Ibrahim Maanouf denuncia que la seva dona està embarassada i que per fer una anàlisi ha hagut de trucar nombroses vegades i fins i tot contactar amb l'Hospital Joan XXIII. "Els números són falsos, et posen a l'espera", es queixa.
[noticia]38079[/noticia]
"Ens tracten com si vinguéssim perquè ens dona la gana"
El canvi de model a l'atenció primària parteix de la idea que sigui el professional qui triï el dia i l'hora de visita al pacient i poder fer un triatge millor a l'hora de fer consultes presencials, especialment arran de la Covid-19. Això no agrada al veïnat dels barris de Ponent. Manuel Corujo Carmona, membre de la Comissió de veïns dels barris de Ponent, lamenta que "ens tracten com si vinguéssim perquè ens dona la gana". "Perquè em dona la gana jo vaig al bar, no al CAP", afegeix.
Ell és un dels organitzadors de les protestes que des del passat 26 de juny es duen a terme a les portes del centre sanitari. La iniciativa va començar sent els divendres a les vuit del vespre i s'hi van arribar a aplegar més d'un centenar de persones, però per precaució van decidir amb els brots de principis d'agost suspendre-ho i passar-ho als dimecres al matí, de 10.30 a 12 hores.
Corujo constata que el coronavirus ha fet apartar els tractaments d'altres dolències i que centralitzar-ho tot a l'Hospital Joan XXIII farà que aquest "es col·lapsi". Un dels motius pels quals creuen que estan patint aquesta situació és la manca de finançament: "Sense diners no hi ha material, no hi ha personal". De moment han rebut el suport d'entitats veïnals, el Grup de Treball en Defensa de la Sanitat Pública de Tarragona, sindicats de l'Hospital de Santa Tecla i Sanitaris en Lluita, a banda de partits polítics. Fins i tot van arribar a reunir-se amb el delegat de Salut, el doctor Ramon Descarrega, a qui li van reclamar també l'ansiada ampliació del CAP La Granja, així com reduir la ràtio de professionals-veïns. "La precarització de la sanitat pública no l'hem de permetre", conclou.
[noticia]38040[/noticia]
Bonavista vol més personal, més línies de telèfon i recuperar les urgències
Juntament amb el moviment veïnal de la Granja, hi ha el de Bonavista. Allà, el Centre d'Atenció Primària -de referència d'igual manera per als veïns de la Canonja- ha perdut les urgències des de l'inici de la pandèmia. Loli Gutiérrez, presidenta de l'Associació de Veïns de Bonavista, assegura que més d'un centenar de veïns ja han presentat un full de reclamació al seu CAP i que ja han començat a rebre respostes per part del Departament assegurant que analitzarien les demandes.
Malgrat que ara mateix no hi ha mobilitzacions a Bonavista, l'entitat veïnal promet que en convocarà aquest pròxim mes de setembre de nou. Cada dijous de juliol van sortir a protestar per unes urgències 24 hores, més personal -entre ells, un pediatra- i més línies de telèfon. La presidenta veïnal lamenta que ara mateix s'estiguin desviant usuaris al CAP La Granja i a l'Hospital Joan XXIII: "Els col·lapsem, tenint nosaltres un CAP".
En aquest sentit, comenta que la seva intenció és revertir la voluntat del Departament de Salut de treure-li importància al CAP de Bonavista, ja que creuen que amb els 9.000 veïns del barri, més els de la Canonja, més els que entraran a viure aviat al nou barri del Pla Parcial 10 -al costat de Campclar- ja serien població suficient per tenir més serveis, entre ells les 24 hores d'urgències, un servei ara per ara inèdit al barri.
Els barris de Ponent compleixen 2 mesos protestant contra el nou model d'atenció primària
Els usuaris tarragonins lamenten la dificultat per concertar una cita presencial i la reducció de serveis
Ara a portada
-
Política Tarragona adjudica el nou contracte de la brossa a Urbaser: divisió total al plenari Antonio Ramos Llauradó
-
Política La nova ordenança de terrasses de Tarragona entrarà en vigor en les pròximes setmanes TarragonaDigital
-
Societat CCOO afirma que les negociacions per aprovar el conveni de PortAventura World «estan encallades» TarragonaDigital
-
Societat Els nivells de reverberació a l'escola Prat de la Riba de Reus superen els llindars recomanats TarragonaDigital
-
Política Cambrils destinarà un romanent de 7 milions d'euros a sanejar el deute i garantir l'estabilitat TarragonaDigital
Publicat el 26 d’agost de 2020 a les 17:55
Et pot interessar
-
Societat Calafell acull una nova edició del Sex Education Film Festival
-
Societat Tarragona celebrarà una missa en record del papa Francesc
-
Societat Localitzen a Valls les restes de la ciutat ibera de Kissa, «la petita Pompeia de Tarragona»
-
Societat Creu Roja selecciona 90 socorristes per treballar a les platges de Tarragona durant aquest estiu