La demarcació de Tarragona ha arribat aquest passat 2020 al seu màxim històric de població empadronada, segons l'Institut català d'estadística. En total, prop de 12.000 habitants més que al 2019, fins als 816.772, una xifra que supera fins i tot al seu anterior punt màxim, al 2012, que va ser de 814.199. Des de llavors, s'havia produït un decreixement que es va revertir al 2018. Tot plegat, gràcies sobretot als municipis de costa.
Els diversos confinaments d'un any marcat per la pandèmia han provocat que moltes famílies optessin per empadronar-se a la seva segona residència per diversos motius: més espai a l'aire lliure sense aglomeracions, menys afectació local de la Covid-19, etc.
Aquest fenomen s'ha notat especialment als municipis de costa, com ara Sant Carles de la Ràpìta (14.953, 164 més), el Vendrell (38.373, 767 més) o Torredembarra (16.567, 383 més), mentre que als pobles petits de l'interior la variació no ha estat significativa. És el cas de Prades (588, 1 menys), Barberà de la Conca (471, 2 menys), Torroja del Priorat (152, 3 més) o Santa Coloma de Queralt (2.672, 1 menys). Sí que hi ha casos, però, en què les segones residències s'han fet notar: a Querol han incrementat en 11 els seus habitants després de diversos anys de baixada constant, i ja són 518 veïns.
El Tarragonès, el Baix Camp i el Baix Penedès lideren l'increment
Per comarques, l'increment poblacional s'ha fet notar especialment a les tres de costa del Camp de Tarragona. Al Tarragonès, la xifra puja als 261.466 empadronats (4.736 més), el Baix Camp es troba en segona posició amb 194.127 (3.854 més) i el Baix Penedès destaca en tercer lloc (107.803, 2.812 més). Més enllà d'aquestes tres, també hi ha pujades al Montsià (68.263, 827 més), al Baix Ebre (78.011, 415 més) i a l'Alt Camp (44.695, 399 més). Al final d'aquesta llista d'afortunats hi ha la Ribera d'Ebre, que reverteix el seu despoblament per primer cop des de l'inici de la crisi anterior (21.870, 5 més).
La Terra Alta, el Priorat i la Conca de Barberà continuen perdent-ne
A l'altre costat de la balança hi ha les tres comarques més a l'interior. El decreixement més important es continua produint a la Conca de Barberà, on han perdut 95 veïns i se situen en els 19.947, per sota doncs de la barrera dels 20.000. Al Priorat la reducció és de 85, fet que els situa en 9.160 empadronats. Finalment, a la Terra Alta han vist com els marxaven un còmput total de 60 veïns respecte als que tenien al 2019, i ara mateix tenen 11.430 empadronats.
La ciutat de Tarragona creix en gairebé 2.000 habitants i s'acosta als nivells de població de 2008
1.981 són els habitants que ha guanyat la ciutat de Tarragona aquest passat 2020. És la dada aportada per l'estadística anual de l'Idescat, que indica que el creixement ubica la capital de la demarcació ben a prop de la situació de 2008. Si ara són 136.496 els empadronats, al 2008 n'eren 137.536. Amb un increment de dos milers d'habitants des de 2018, és previsible -si la crisi no ho alenteix, que Tarragona superi aquesta xifra al 2021.
Tarragona va perdre gairebé 6.000 habitants al 2011, quan els veïns de la Canonja van deixar de computar per a la ciutat en assolir la independència administrativa. Això i l'inici dels efectes de l'anterior crisi econòmica -que van mantenir el padró en els mateixos nivells fins al 2018, han ralentitzat un creixement que es preveia més pronunciat a principis del mil·lenni. Pel que fa a la Canonja, el municipi ha notat una pujada de 63 habitants respecte al 2019, fins als 5.956.
Reus, també a punt de recuperar els nivells de 2008
Aquest any de pandèmia, la capital del Baix Camp ha vist també un increment notable en el padró de 1.795 habitants, en la línia de Tarragona. Això posiciona Reus en gairebé els mateixos nivells que al 2008, quan a 1 de gener comptaven amb 107.770 habitants. A diferència del cas de la capital del Tarragonès, els reusencs no van patir cap pèrdua poblacional per la independència de cap part del municipi. La davallada, però, es va produir igualment: si al 2013 eren 106.790, quatre anys més tard, al 2017, van tocar fons amb 103.123. Tot i així, són dades sempre per sobre dels 100.000 habitants, i és que Reus va entrar a formar part del club selecte de ciutats catalanes per sobre d'aquesta xifra al 2006.
La demarcació de Tarragona arriba el 2020 al seu màxim històric de població
En un any marcat per la pandèmia i les segones residències, no s'ha pogut revertir encara el despoblament en moltes zones rurals d'interior
Ara a portada
-
Política Tarragona adjudica el nou contracte de la brossa a Urbaser: divisió total al plenari Antonio Ramos Llauradó
-
Política La nova ordenança de terrasses de Tarragona entrarà en vigor en les pròximes setmanes TarragonaDigital
-
Societat CCOO afirma que les negociacions per aprovar el conveni de PortAventura World «estan encallades» TarragonaDigital
-
Societat Els nivells de reverberació a l'escola Prat de la Riba de Reus superen els llindars recomanats TarragonaDigital
-
Política Cambrils destinarà un romanent de 7 milions d'euros a sanejar el deute i garantir l'estabilitat TarragonaDigital
Publicat el 04 de gener de 2021 a les 08:44
Et pot interessar
-
Societat Calafell acull una nova edició del Sex Education Film Festival
-
Societat Tarragona celebrarà una missa en record del papa Francesc
-
Societat Localitzen a Valls les restes de la ciutat ibera de Kissa, «la petita Pompeia de Tarragona»
-
Societat Creu Roja selecciona 90 socorristes per treballar a les platges de Tarragona durant aquest estiu