L'Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys ha contractat un bus pels alumnes de Batxillerat del municipi que han d'anar a l'Institut de la Bisbal. A principis d'aquest curs, el Consell Comarcal del Baix Penedès havia informat al consistori que no hi havia places per aquests alumnes al bus que porta els alumnes de l'ESO.
La Generalitat i el Consell només sufraguen el cost del transport escolar obligatori, quedant-ne fora els alumnes de Batxillerat. Si als busos que porten els alumnes d'ESO queden places, aleshores s'inclouen els de Batxillerat. Però l'augment d'alumnes de secundària dels últims anys ha agreujat el problema i cada cop més estudiants de Batxillerat queden sense plaça.
Aquest curs 2022-2023 s'han quedat sense aquest servei una seixantena d'alumnes de quatre poblacions de la comarca. Són dels municipis de Sant Jaume, Santa Oliva, Bellvei i el Montmell. Segons van explicar des del Consell, un decret del Departament d'Ensenyament és el que fa que els alumnes de Batxillerat quedin fora del servei.
Un bus pagat pel consistori i les famílies
Davant aquesta situació, als municipis afectats no els queda més remei que contractar el servei pel seu compte. És el que ha fet Sant Jaume dels Domenys, que des del passat 3 d'octubre ha posat un bus a disposició d'aquestes vint famílies. Té un cost de 2.024 euros mensuals, que es paguen entre el consistori (1.424) i les famílies (600).
Des de l'Ajuntament de Sant Jaume expliquen que van intentar trobar una solució amb el Consell i amb la Generalitat. Quan no va ser possible resoldre el problema, van considerar convenient «fer front a aquesta despesa per facilitar el transport als estudiants de Batxillerat del municipi». El bus els transporta fins a l'Institut Coster de la Torre de la Bisbal del Penedès, que és el seu centre de referència.
El del transport dels alumnes de Batxillerat és un mal endèmic que els últims cursos s'ha agreujat per l'augment d'alumnes d'ESO. Des del Consell comarcal van mantenir una reunió amb el Departament d'Ensenyament fa una setmana, que va ser «tensa», segons van explicar. La trobada es va tancar sense avenços significatius, tot i la insistència del Consell perquè es modifiqui el decret.