
Alguns dels regidors que avalen la moció han signat el seu registre aquest matí. Foto: Laia Poblado / ACN.
Els grups municipals de la CUP, Ciutadans, ERC-MES-MDC, CiU i ICV-EUiA al consistori tarragoní han unit esforços i han registrat, conjuntament, una moció per demanar que s'elabori un estudi sobre la qualitat de l'aire al territori. D'aquesta manera, la majoria de l'oposició s'ha fet seva una reivindicació que fa anys que reclama la Plataforma Cel Net amb la campanya «Saps què respires?». Regidors dels diversos partits, així com un representant de la plataforma, han mostrat la seva voluntat que hi hagi unanimitat al plenari a l'hora de tirar endavant el text, tal i com va passar amb una resolució que anava en la mateixa línia i a la qual tots els grups polítics del Parlament van donar llum verda.
El text es presentarà al plenari que se celebrarà d'aquí a una setmana, divendres 17 de juliol, en una acció que des de la Plataforma Cel Net han dit que és «un acte de valentia i sentit comú» dels grups municipals que s'hi han unit. Josep Maria Torres, portaveu de l'entitat, ha indicat que, si la moció prospera, Tarragona «es convertirà així en ciutat pionera a tot l'Estat espanyol», ja que «encara no coneixem una ciutat que hagi tirat endavant un estudi d'aquestes característiques», ha celebrat. Aquesta anàlisi, que se centraria, sobretot, en el Polígon Químic Sud.
Tots els grups municipals i l'entitat ecologista han coincidit a dir que aquesta moció dóna continuïtat a la feina que es va començar al Polígon Químic Nord, on els ajuntaments del Morell, Perafort-Puigdelfí, Constantí i Vilallonga del Camp ja van encarregar un estudi de característiques similars. Precisament en aquest sentit, el regidor de C's, Rubén Viñuales, ha remarcat que la qüestió de la qualitat de l'aire «no afecta només a Tarragona», perquè «el medi ambient no entén de fronteres». Així, ha assegurat que buscaran la complicitat d'altres administracions i consistoris propers, com ara Vila-seca, la Canonja, la Pobla de Mafumet o, fins i tot, Reus.
Pel que fa al finançament ha estat la regidora de la CUP, Laia Estrada, qui ha aclarit que no se n'hauria d'encarregar el mateix Ajuntament. «Nosaltres plantegem que s'ha de constituir un fons econòmic», ha detallat, «on hi haurien de contribuir diferents institucions públiques i empreses emissores de contaminants». Arga Sentís, regidora d'ICV-EUiA, ha recordat que «el control de la qualitat de l'aire és competència de la Generalitat», però que està clar que el tema «és de la incumbència» del consistori tarragoní, ja que «té la responsabilitat de vetllar pel medi ambient i la salut de la gent». Malgrat que encara no se sap quant podria costar l'estudi, han donat com a xifra orientativa el pressupost del que es va fer al Polígon Químic Nord, 90.000 euros. Tot plegat però, dependria d'un concurs públic que, esperen, es pugui fer durant el primer trimestre del 2016.
Finalment, Jordi Fortuny, regidor d'ERC-MES-MDC, ha apuntat que «no podem viure amb la preocupació, amb el dubte» i, per tant, cal tirar endavant l'estudi «per viure tranquils amb el coneixement i amb la realitat del nostre espai vital», ha conclòs. Tots els grups i la Plataforma Cel Net han volgut també deixar molt clar que es farà un seguiment molt exhaustiu de la proposta perquè no acabi sent paper mullat.
Moció conjunta presentada pels grups municipals de Ciutadans, Esquerra, CUP, CiU i ICV-EUiA per un estudi sobre la qualitat de l'aire.

Cristina Guzmán, regidora del grup municipal de Convergència i Unió, en la signatura de la moció. Foto: Josep M. Llauradó
Convergència presenta la moció, però no compareix davant la premsa, i el PSC hi votarà a favor
Laia Estrada apuntava com una «sorpresa» l'adhesió de tants grups municipals a la proposta de la CUP, però dels cinc un s'ha desmarcat de la foto. La regidora convergent Cristina Guzmán, present en els moments previs amb la signatura de la moció, no ha volgut ser a la roda de premsa per explicar el posicionament del seu grup, com sí que ho han fet la resta.
A banda, en una entrada al seu blog personal, la tinenta d'alcalde Begoña Floria i portaveu del grup municipal socialista ha confirmat que el vot del PSC en aquesta moció serà un «Sí», deixant com a únic dubte el que faci el Partit Popular. Floria, en un text que inclou retrets a la Plataforma Cel Net i a la CUP, centra les seves crítiques en l'origen del fons que pagarà aquest estudi. La consellera considera que «si l'Ajuntament ha d'assumir tot el que els altres no volen fer llavors no quedarà pressupost per fer el que realment ens pertoca com a administració local». Amb els vots del PSC, previsiblement, la moció s'aprovarà i l'Ajuntament haurà d'impulsar l'estudi durant el proper any.
Mediterrània vol anar més enllà de l'aire
Si algun grup l'assumeix, el proper divendres hi haurà dues mocions semblants. La segona ha estat difosa instants abans de la primera per part de l'entitat Mediterrània. Segons el comunicat, ja haurien parlat amb tots els grups però encara no és públic que cap d'ells la porti al plenari. En declaracions a TarragonaDiari.cat, Ángel Juárez creu que el PSC o Ciutadans podrien donar-hi suport. La diferència principal és que demanen que la investigació sigui global, no només de l'aire sinó també de l'aigua o dels aliments i com afecta tot plegat a l'epidemiologia del Camp de Tarragona. Demanen que la coordinació de l'estudi vagi a càrrec d'aquesta fundació, però el fons econòmic partiria de la mateixa proposta: que siguin altres administracions i agents els qui assumeixin la pràctica totalitat del seu cost. Juárez ha assegurat que les dues mocions no són incompatibles i que les dades de l'estudi de l'aire aniran bé per a l'epidemiològic.
Proposta de moció presentada per la Fundació Mediterrània per un estudi epidemiològic.