Lyuba, violinista de Tarragona: «La ciutat necessita la presència de l'art als carrers»

La Guàrdia Urbana la va sancionar per tocar al carrer fa un any i mig i arran del rebombori que es va generar, l'Ajuntament ha regularitzat la situació

Publicat el 23 d’octubre de 2018 a les 09:00

Lyubomira Stoycheva toca el violí al carrer a Tarragona Foto: Jonathan Oca


Lyubomira Stoycheva, més coneguda a Tarragona com a Lyuba, és nascuda a Bulgària, és una virtuosa del violí i acostuma a tocar-lo al carrer. Una sanció de la Guàrdia Urbana l'any 2017 per tocar l'instrument a un carrer proper a la Rambla Nova va obrir la caixa dels trons. Un any i mig després, amb l'entrada en funcionament del programa "Tarragona Patrimoni, músics al carrer" la situació ha millorat i els músics tornen a fer sonar els seus instruments sense por a rebre sancions. Amb l'artista repassem què suposa aquesta iniciativa a la ciutat.

- Què li sembla el programa cultural "Tarragona Patrimoni, músics al carrer"?

- Em sembla perfecte, era una mesura molt necessària en aquesta ciutat. Me n'alegro molt que ho hàgim aconseguit perquè ho hem fet junts. Gràcies a la nostra voluntat i que hem alçat la veu per poder regularitzar el tema, ara s'ha arreglat. Ara també hi ha molt bona voluntat a l'ajuntament i esperem que segueixi millorant.

- Això es podria dir que neix d'una sanció que li van imposar per tocar el seu violí al carrer, oi?

- Sí, em van posar multa però no només a mi. La Guàrdia Urbana estava multant a més músics però no deien res. Quan jo vaig alçar la veu, els ciutadans em van donar molt de suport i veien malament que posessin multes als músics. Es va generar una mica de rebombori.

- Com va entendre aquest suport de la gent davant de la sanció?

- Vaig interpretar que la ciutat necessita, i vol, la presència de l'art als carrers, perquè és una ciutat turística molt atractiva i això és un esperit necessari en una ciutat.

​[blockquote]"Vaig interpretar que la ciutat necessita, i vol, la presència de l'art als carrers de Tarragona"[/blockquote]
- No són molts músics que vulguin tocar al carrer.

- És cert, no som molts però en el moment quan es va arreglar això molts músics que abans no creien que es podia sortir al carrer, parlo de bons músics, ara ja ho pensen, ho revisen i en un període no massa llarg podem tenir un bon nivell de música al carrer.

- Quants anys fa que viu a Tarragona?

- Ja fa set anys que visc a aquesta ciutat.

- Des que va arribar aquí, sempre ha tocat al carrer?

- Sempre, des del primer dia. 
 

Lyubomira Stoycheva toca el violí al carrer a Tarragona Foto: Jonathan Oca


- La Guàrdia Urbana no li impedia?

- Al principi no tenia cap mena de problema. Després em demanaven el permís i jo els deia que no el tenia perquè no existia a la ciutat cap classe de permís d'aquestes característiques. I moltes vegades ho havia intentat però no hi havia manera. No es podia tocar legalment al carrer perquè no hi havia permisos. Arran d'aquí va arribar la multa. La policia va fer la seva feina, van fer complir la llei. I per això era tan important que es regulés això, ja que cada ajuntament ha d'arreglar-ho.

[blockquote]"Arran d'aquí va arribar la multa. La policia va fer la seva feina, van fer complir la llei. I per això era tan important que es regulés això"[/blockquote]
- L'Ajuntament ha creat aquest programa que condiciona que només es toqui 60 minuts en un emplaçament de la ciutat. Què li sembla?

- De veritat, que ho veig molt bé. Jo he tocat a diferents ciutats a Europa i sempre poso com a Roma, on no hi ha cap permís per poder tocar al carrer. Allà, l'única norma que hi ha, que ja es coneix entre els músics, és que si ets un músic nou a la ciutat, la policia t'avisa que només pots tocar una hora o hora i mitja en un lloc i després ha de canviar.

- Aquesta mesura serveix per facilitar a la convivència entre artistes i veïns?

- I tant, això és una regla natural, així els veïns i els ciutadans que viuen o estan allà, no han de sentir música tot el dia i els músics podem tenir la nostra feina. La ciutat, d'aquesta manera, és molt més atractiva per a tothom.