Més fred, molt vent i possibles nevades a Tarragona: El temps en les pròximes hores

Protecció Civil ha estat el alerta els plans VENTCAT i NEUCAT davant un nou episodi de fort vent, neu i fred

Publicat el 19 de gener de 2023 a les 13:00

Protecció Civil ha activat de nou aquest matí la fase d’Alerta del Pla Especial d’Emergències per risc de vent a Catalunya (VENTCAT) per les previsions del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), que indiquen que aquesta tarda-vespre i fins demà al migdia hi haurà un nou episodi de fort vent que afectarà tot Catalunya. També s’ha activat en alerta el pla NEUCAT perquè la nevada es pot intensificar i caure també fora del Pirineu.

 

Segons l’SMC, el vent tornarà a bufar amb intensitat a partir d’aquesta tarda, i ho farà de component nord i oest, girant a component nord de cara a la matinada. La combinació del vent i la neu produirà el fenomen del torb, per la qual cosa no és recomanable fer activitats d’alta muntanya. Les comarques més afectades seran l’Anoia, Alt Penedès, Baix Penedès, Alt Camp i Baix Camp, amb cops de més de 90 km/h.

 

De matinada el fort vent es mantindrà, i de cara al matí i fins al migdia de divendres quedarà restringit al sud del país i a les comarques del Pirineu i Prepirineu sobretot oriental i l’Alt Empordà.

 

Recomanacions davant l'episodi de fort vent

Protecció Civil recomana que abans que s’iniciï l’episodi, retirar tots aquells objectes que siguin susceptibles de caure a la via pública des de balcons, terrasses, terrats, i altres elements elevats, assegurant aquells que no es puguin retirar. Així mateix, també convé retirar aquelles decoracions nadalenques que encara no s’hagin retirat d’aquests llocs.

 

Un cop hagi començat l’episodi, s'ha d'evitar situar-se en punts que poden dur un risc associat, com zones arbrades, pel perill que caigui una branca, al costat o recer de murs que no siguin estables i apartats de qualsevol element inestable o que pugui caure per la força del vent. També cal ser molt prudent en la conducció i seguir els consells del Servei Català de Trànsit.

 

Alerta del pla NEUCAT i avís per fred

Aquesta tarda i nit la nevada s’ha d’intensificar al Pirineu, i podria afectar també altres comarques fora del Pirineu amb alguna nevada més feble. Per això Protecció Civil de la Generalitat ha activat també aquest matí l’alerta del pla NEUCAT. Segons l’SMC, es pot superar el llindar de més de 5 centímetres per sobre dels 600 metres a totes les comarques del Pirineu i Prepirineu sobretot occidental.

 

Al Pirineu nevarà a totes les cotes, i a la resta, la cota de neu durant la tarda pujarà fins a situar-se entorn dels 800 metres, tot i que puntualment es mantindrà al voltant dels 500 metres. Es recomana portar el vehicle ben equipat per la neu amb cadenes si us heu de desplaçar aquesta nit i matinada, i seguir els consells del Servei Català de Trànsit pel que fa a la conducció amb neu i gel.

 

De cara a la nit de divendres a dissabte, l’SMC ha emès un avís per temperatures mínimes extremes a la Val d’Aran, Pallars Sobirà, Alta Ribagorça i Cerdanya, i de matinada i fins al matí gairebé a tot l’interior del país. Les glaçades podran ser fortes al Pirineu i entre moderades i febles a la resta.