Repartits en 22 tribunals ordinaris i dos més de cicles formatius, els estudiants han iniciat els exàmens de castellà amb nervis i confiança. Molts d'ells han opinat que la primera prova ha estat fàcil i accessible. Els joves aspiren a obtenir la nota que necessiten per accedir a la carrera universitària desitjada.
En la jornada d'avui, també s'han examinat de llengua estrangera i de les modalitats com física o geografia.
Inici sense incidències
Les proves de la selectivitat han arrencat sense incidències arreu de les comarques tarragonines i ebrenques, segons ha explicat el coordinador de les PAU a la demarcació i professor de la URV, Antoni García. El responsable ha destacat que es compleix la previsió d'uns 200 alumnes més matriculats cada any."Aquest any entren els nens i nenes nascuts el 2005, en ple creixement de natalitat, i el càlcul no està fallant, cada any a Catalunya tenim 2.000 alumnes més, enguany en són 42.000", ha indicat. L'any passat, van fer les PAU uns 3.700 estudiants a la demarcació tarragonina.
García ha assenyalat que la URV representa entre un 9% i 10% del sistema universitari català i que fins al 2026 es preveu que les matriculacions creixin en uns 200 alumnes. "Després de 2027, ve una baixa molt forta fins al 2032", ha afegit. Pel que fa als tribunals, ha explicat que enguany n'hi ha 24 i que ja han tornat a la norantena d'aules després que durant la pandèmia se n'habilitessin unes 400.
Amb tot, ha remarcat que s'ha mantingut el centre de Móra d'Ebre, creat durant la Covid-19, perquè consideren que és un "tribunal estratègic" a la zona. Així, els alumnes de la Ribera d'Ebre, Terra Alta i del Priorat no s'han de desplaçar fins a Tortosa.
El decret de la nova selectivitat, paralitzat
Preguntat sobre la paralització del decret que regularà la nova selectivitat a partir de l'any 2024, el coordinador de les PAU ha lamentat que no sàpiguen res: "Ens han dit que ho deixaven en un calaix, no sabem si seran els mateixos o diferents els que vindran després de les eleccions, ni si cremaran el calaix, està tot l'aire i som l'últim esglaó", ha manifestat.A banda, García ha subratllat que els joves usen els mateixos mètodes per copiar i que són poc innovadors. "Estem en contra dels copions, no són molt moderns, encara que facin servir Tiktok i Instagram, s'ho escriuen a les cames i braços", ha dit.
La prova de castellà, fàcil
Nervis i cares de concentració a primera hora d'aquest matí entre els estudiants que han començat la selectivitat al campus Catalunya de la URV. Uns nervis que s'han esvaït una mica després de fer la primera prova. La Lucía Morales i l'Àlex Torall, dos alumnes de l'Institut Camí de Mar de Calafell, han afirmat que tenen molt bones sensacions de l'examen de castellà."Crec que si tot va així, la selectivitat ens anirà bé", ha expressat la jove. "Estem mirant les respostes amb la professora i sembla que tenim la majoria d'elles bé, ha estat més fàcil que els exàmens que hem fet", han afegit.
De fet, la seva mestra, l'Anna Batalla, ha assegurat que l'examen ha estat "fàcil, correcte i accessible". Ha assenyalat que les preguntes no eren rebuscades i ha recordat que aquesta prova no és complicada des de fa anys.
"Els alumnes han sortit contents, s'esperaven un examen més difícil perquè durant tot l'any l'assignatura els ha semblat més complicada, també és cert que han practicat tots els exercissis que han sortit", ha comentat.
Batalla també ha considerat positiu que la primera prova fos fàcil pel fet que ajuda als joves afrontar la resta de jornada amb menys pressió i nerviosisme.