Mascort va detallar una sèrie de mesures destinades a afrontar el canvi climàtic i protegir els espais naturals a Catalunya. L'eix vertebrador d'aquestes iniciatives serà l'Agència de la Natura (ANACAT), un ens que el conseller va anunciar que "compromís és posar-la en marxa a principis de 2025" després d'un procés participatiu amb més de 300 persones i 254 aportacions.
El Parc Natural de les Muntanyes de Prades, a finals d'any
El conseller va subratllar la importància de no deixar els espais naturals només en declaracions, sinó planificar-los i ordenar-los adequadament per a una exercir protecció efectiva. Per abordar la vulnerabilitat dels espais naturals, s'iniciaran plans de protecció per als 13 parcs naturals del país.Es destacarà especialment la participació pública en els plans per al Delta de l'Ebre i els Aiguamolls de l'Empordà. A més, es va informar que la declaració del Parc Natural de les Muntanyes de Prades està en fase de participació i que s'espera "la seva aprovació final a finals d'any", conjuntament amb el seu pla de protecció del medi natural i paisatge.
Pel que fa a la gestió econòmica dels recursos, s'ha anunciat una inversió significativa a Catalunya, incloent-hi la compra de finques per a reserves naturals. A més, s'està treballant en la delimitació d'una nova Zona d'Especial Protecció per a les Aus al Delta de l'Ebre, en línia amb l'Estratègia Delta, que destinarà fons per a l'adaptació i mitigació dels efectes del canvi climàtic en aquesta àrea. En total, el Govern espera mobilitzar fins a 117 milions d'euros fins al 2032 "per a donar resposta a la necessitat d'adaptació i mitigació d'aquesta zona".
Amb aquestes accions, el Govern català busca abordar de manera integral els reptes del canvi climàtic i garantir la preservació dels seus espais naturals, tot fent una crida a la participació ciutadana i la col·laboració internacional.