Radiografia: Tot per decidir de cara a les eleccions municipals del 2019

Només ERC ha confirmat el candidat per concórrer als comicis | El PDECat escollirà dimecres que ve el seu cap de llista | Rubén Viñuales ja ha pronunciat la seva conferència de ciutat però encara no s'ha confirmat oficialment

Publicat el 27 de maig de 2018 a les 02:12
Només queda un any per a les eleccions municipals i als partits polítics de Tarragona encara els queda molta feina per fer. Només Esquerra Republicana de Catalunya ha confirmat qui serà el cap de llista, mentre que la resta, encara és tota una incògnita. A banda dels republicans, qui sembla que també tindrà la candidatura és el representant de Cs, encara la formació taronja no ho ha fet oficial.

Les eleccions arribaran un mes abans que es compleixi un any de la celebració dels Jocs Mediterranis i la ciutadania haurà tingut temps de fer-ne un balanç, de la mateixa manera que l'equip de govern, que segur que utilitza la carta com a comodí en cas que els resultats siguin positius.

Des de NacióTarragona hem volgut fer una radiografia als partits polítics, com arriben i qui podria ser el seu alcaldable. De moment, el que es pot avançar és que no hi ha cap dona entre les possibles cartes a escollir, tot i que també val a dir que encara queda un any i molts partits encara han de posar les cartes damunt la taula.

PSC: tot apunta que serà Ballesteros 

L'alcalde de Tarragona encara no ha fet pública la seva decisió. Al gener d'enguany, va assegurar que la decisió la prendria durant el mes de maig però de moment no s'ha pronunciat, tot i que sembla que la balança s'està inclinant per tornar a ser el cap de llista. Josep Fèlix Ballesteros considera que el seu projecte no està esgotat ni que el seu partit el vol amortitzar. Es veu capaç de tornar a ser la força més votada. D'això en podria dependre l'èxit, o el fracàs, de la seva gran aposta, els Jocs Mediterranis, que se celebren del 22 de juny a l'1 de juliol.

El socialista està governant en el seu tercer mandat amb el PP, fruit d'un pacte de ciutat en el qual també hi havia l'antiga UDC -actualment Units per Avançar-.

El batlle encara continua com a investigat pel cas INIPRO, després que l'Audiència Provincial desestimés el recurs d'apel·lació presentat pel seu advocat, David Rocamora, per a l'arxivament de la causa el passat mes de desembre.

Cs: Viñuales ja ha fet la seva conferència de "ciutat"

Rubén Viñuales, portaveu de Cs a l'Ajuntament, sembla que repetirà com a alcaldable per la formació taronja per assaltar el consistori però el partit encara no ho ha confirmat. Sense aquesta confirmació, almenys pública, l'advocat tarragoní ja va pronunciar una conferència sobre la Tarragona que vol i la que farà si arriba a ser alcalde. Amb aquest acte, celebrat el 3 de maig, va donar el tret de sortida a la precampanya de les eleccions del 2019.

Sense cap tipus de complex, el líder de la formació taronja a la ciutat va llançar promeses a l'aire per tal de seduir a la ciutadania. La més cridanera, sense dubte, és que "no apujarem mai els impostos als tarragonins, no és la nostra filosofia", va afirmar.
 

Rubén Viñuales durant un acte al Teatre Tarragona Foto: Jonathan Oca


ERC: Pau Ricomà repeteix

A principis d'abril, ERC ja va anunciar que Pau Ricomà, actual portaveu del grup municipal a l'Ajuntament que repetiria com a cap de llista. Els republicans aposten per un alcaldable que ha estat al capdavant de l'oposició i que ha posat les coses molt difícils al govern de Ballesteros, sobretot amb el tema de la gestió de l'Anella Mediterrània.

Va ser escollit amb el 97% dels vots de l'assemblea local del partit. Ricomà també arrencarà la maquinària de la precampanya electoral per a les municipals del 2019 i oferirà una conferència on presentarà les línies estratègiques del seu partit. Sota el títol "Tarragona. Canviar per prosperar", l'alcaldable d'ERC a l'Ajuntament abordarà la visió estratègica per assolir el canvi que necessita la ciutat.

PDECat: Entre dos homes

El Partit Demòcrata (PDECat) coneixerà dimecres que ve qui serà el seu cap de llista per concórrer als comicis municipals. Està immers en un procés de primàries que compta amb dos aspirants ser l'alcaldable del partit, "la veterania i l'expertesa" de Jordi Sendra i la sàvia nova i la regeneració del partit, Dídac Nadal.

Nadal és l'actual portaveu del grup municipal. Va arribar a l'Ajuntament el passat mes de gener, en substitució d'Albert Abelló, que va morir el 20 de desembre del 2017. Espera que aquesta aventura no s'acabi en aquestes primàries perquè està "engrescat" amb el projecte. Afirma que si el partit vol mostrar l'esperit renovador, cal que "prediqui amb l'exemple" i això vol dir apostar per l'"outsider", per ell.

Sendra, exdiputat al Parlament de Catalunya per JuntsXSí i amb una llarga trajectòria política dins de CDC afirma que "és un candidat que reuneix les condicions necessàries" per ser candidat i rebutja entrar en la llista de Nadal en cas de ser derrotat. L'exdiputat afirma que "he estat regidor, senador i diputat en una època molt important per Catalunya i tinc prou crèdit per ser cap de llista i no per anar de 2 o de 3".

CUP: L'assemblea no es pronuncia

La CUP treballa per ser més forta i aconseguir més representació en el consistori. Els anticapitalistes han entrat amb força i han incomodat a un ple que necessitava un sacseig. A hores d'ara no se sap qui encapçalarà les llistes ni qui en vol formar part. La formació cupaire tot ho fa en assemblea i quan arribi el moment s'haurà de debatre. Ara mateix, l'actual portaveu a l'ajuntament tarragoní és Laia Estrada, membre del Secretariat Nacional de la CUP. La seva entrada a l'ajuntament, juntament amb Jordi Martí, va incomodar als guanyadors de les eleccions (PSC) que sabien que no els posarien les coses fàcils. Estrada i Ballesteros han protagonitzat molts frec a frec en els plens.

L'episodi més roent és el cessament de la regidora de la CUP, condemnada pel conegut "cas Bershka". Ballesteros va portar a plenari el cessament de la cupaire el dia 26 de febrer i abans de prendre la decisió definitiva, l'alcalde va decidir deixar el tema damunt la taula i donar un termini de 15 dies al grup municipal de la CUP per presentar al·legacions, ja que defensen que la condemna no diu res "d'inhabilitació" com exposa un informe del secretari municipal, Joan Anton Font, i que tot es basa en "argúcies" de l'alcalde per fer fora la regidora i portaveu de la CUP, Laia Estrada.

L'alcalde no s'ha fixat un termini per tornar-ho a debatre en el saló de plens i s'escuda en què els serveis jurídics del consistori estan "mirant" les al·legacions presentades pels cupaires i que encara no han acabat de fer aquesta tasca.
 

Laia Estrada, regidora de la CUP Foto: Jonathan Oca


Confluència? La fórmula desconeguda que utlitzarà ICV

Arga Sentís, actual portaveu i única regidora d'ICV en consistori, no repetirà com a cap de llista. A principis de febrer ja va anunciar que feia un pas al costat i que la seva intenció era presentar-se durant dos mandats i per tant, l'actual ja és l'últim. Considera, però, que cal articular un nou espai d'esquerres, per poder fer una coalició més forta.

Confluència o cadascú farà la guerra per la seva banda? Aquesta una de les preguntes que no es resoldran fins que les eleccions no estiguin a tocar. Un dels possibles partits que podrien entrar en el joc és Podem, que després d'una llarga travessia pel desert sembla que vol endreçar la formació a la ciutat. De moment, estan celebrant primàries per escollir qui serà qui encapçali Podem a Tarragona. Ara mateix hi ha dues candidatures. EUiA també hi tindrà alguna cosa a dir davant d'una possible i anecdòtica confluència.

Units per Avançar: El tema està "molt verd"

Josep Maria Prats, és l'home fort del partit a la ciutat i tot apunta que serà ell qui torni a ser al capdavant de la formació democristiana, en cas que optin per presentar-se. El mateix regidor ha confirmat a NacióTarragona que "el tema encara està molt verd" i que no hi ha cap decisió presa.

Prats va concórrer a les eleccions del 2015 sota les sigles de CiU. Després que les formacions partissin peres, va entrar a formar part del tripartit per governar Tarragona, amb PSC i PP de la mà. Aquesta aventura, iniciada el mes de febrer del 2016, va acabar el 4 d'octubre arran de la passivitat de l'Ajuntament de Tarragona davant els fets de l'1-O. Prats va dimitir com a conseller de cultura i com a quart tinent d'alcalde, va trencar el tripartit i després d'assegurar que no sempre votarà a favor del que plantegi el govern municipal, va afirmar que donaria suport als projectes de ciutat contemplats en el pacte de ciutat.

PP: José Luís Martín podria ser l'alcaldable

L'advocat José Luís Martín podria ser el nom que hi ha damunt la taula del PP per encapçalar la llista del PP a Tarragona. Amb la sortida del grup municipal d'Alejandro Fernández el novembre del 2016 -que va marxar per ser el nou portaveu del PP al Parlament-, es va convertir en l'home fort dels populars a la ciutat. És el primer tinent d'alcalde i d'ell depenen les conselleries de Presidència, Transparència, Govern Obert, Espais Públics i Contractació. El paper d'alcalde quan no hi és Ballesteros no li desagrada.

Ara Tarragona, liderat per un exregidor de CDC

La formació municipalista Ara Tarragona està estudiant l'opció de concórrer en les eleccions del 2019 i fer-ho sense cap coalició. Liderats per l'advocat Òscar Busquets, president des del passat mes de febrer, estan captant més membres per poder formar part de la possible llista. L'exregidor de CDC a l'Ajuntament de Tarragona entre el 2011 i el 2014 ja ha aconseguit que més advocats s'hagi unit al projecte i espera que, en cas de presentar-se a les eleccions, rebin el suport necessari per poder entrar a l'ajuntament i canviar les coses. L'any 2015, amb Emili Rivelles al capdavant, no van aconseguir representació en el ple.
Les "patates calentes"

Després dels comicis, el nou equip de govern tindrà damunt la taula diferents patates calentes. Hi haurà projectes que s'hauran de tirar endavant amb la ferma oposició d'una part de la ciutadania.

1. La Budellera: El passat 24 de gener, la regidora delegada de la Budellera, Begoña Floria, va explicar que el consistori va decidir suspendre per segona vegada el pla urbanístic per mancances en el projecte "fins que s'esmeni el document" pel que fa a aspectes "que encara no es tenen prou en compte". La mateixa consellera va dir que "malgrat que s'ha millorat substancialment el projecte" encara queden "qüestions a resoldre" com la connexió a l'A-7 o un pla d'etapes més esglaonat.

2. Mas d'en Sorder: El plenari va aprovar provisionalment una modificació del POUM pel projecte de Mas d'en Sorder, ubicat molt a prop del golf del Catllar. En aquesta zona té una superfície de 47 hectàrees, on s'hi construirà un hotel i almenys 230 habitatges, tots a fora de l'Anella Verda.

3. El llegat dels Jocs Mediterranis: Després d'un any de la celebració dels Jocs Mediterranis caldrà fer una anàlisi de l'estat de les instal·lacions esportives i de la seva gestió. Cal recordar que l'Ajuntament encara està estudiant la fórmula per gestionar l'Anella Mediterrània.

4. La regeneració del centre comercial de la ciutat: Tarragona s'està morint si parlem de comerços al centre. El carrer Unió, emblemàtic per la quantitat de botigues, s'ha convertit en un aparador però de locals tancats. El consistori ara ja està treballant en un pla per revitalitzar-lo però cal saber si es posarà en pràctica abans o després.