Els Gegants Reis de Vimbodí i Poblet recuperaran el seu aspecte original gràcies als Gegants Reis de Falset, una parella "germana" creada al mateix taller, El Ingenio de Barcelona. El pas del temps i intervencions "agressives" prèvies han ocasionat danys irreparables a les figures de Vimbodí, que només conserven els caps i les mans originals.
A través d'una rèplica no invasiva dels gegants de Falset, el Taller Avall de Reus podrà restaurar completament les figures. Es tracta d'un procés que s'allargarà fins a finals d'estiu i que tindrà un cost d'uns 5.000 euros. També està previst que el nou vidrier de Vimbodí elabori unes joies genuïnes per a la parella de gegants del municipi, que s'estrenaran al Vítrum.
A finals de l'any passat, la colla gegantera de Vimbodí i Poblet va portar els Gegants Reis, també coneguts com a Grèvol i Nerola, a les instal·lacions del Taller Avall de Reus. Per restaurar-los, es va iniciar un estudi sobre l'origen i el context de les peces, que es trobaven molt malmeses. "Feia temps que els geganters demanaven una renovació, més enllà de l'estètica. L'estructura estava molt desequilibrada i afectava alhora de fer els balls", ha apuntat Núria Gallart, membre de la colla gegantera de Vimbodí i Poblet. L'aturada per la pandèmia s'ha aprofitat per renovar les figures.
Els Gegants Reis de Vimbodí i Poblet daten del 1955, quan el va comprar la Comissió de Festes del barri de Santa Teresa de Reus. Onze anys després es van vendre al Casal de l'Espluga de Francolí, que un temps després els va retirar. Va ser a principi dels anys vuitanta quan la parella va ser cedida al municipi de Vimbodí i Poblet.
Com ha assenyalat el gerent del Taller Avall, Aleix Vall, les intervencions "agressives" que s'han fet al llarg dels anys als gegants de Vimbodí i Poblet han malmès de forma "irreparable" parts de les figures. Originàriament eren de cartó-pedra i els van recobrir amb més de vuit capes de resina de polièster, una intervenció "desafortunada", segons Vall, que ha recordat que "la tècnica tradicional de Catalunya en el món geganter és el cartó-pedra, i cal mantenir-la".
Amb el tancament del taller Ingenio de Barcelona, el Taller Avall va optar per buscar gegants "germans" que poguessin servir com a models per recuperar l'aspecte original d'aquests elements de la imatgeria festiva. Finalment van localitzar els gegants de Falset, que són de la mateixa època i del mateix taller. Mitjançant una rèplica no invasiva, els restauradors podran refer els gegants i a la vegada, fer-los més còmodes per als portadors.
Recuperar el seu aspecte original és un dels objectius principals dels treballs de restauració i per aconseguir-ho encara queden moltes tasques a fer. Entre d'altres , caldrà reconstruir les mans dels gegants, reintegrar els caps i consolidar tots els trencaments i esquerdes. També serà necessari ressanar tots els daurats i les corones, fent sevir de guia les fotografies d'arxiu de l'època.
[h3]Aliança cultural entre municipis[/h3]
Els ajuntaments de Falset i Vimbodí i Poblet s'han aliat per fer possible aquesta restauració, unint esforços per la cultura popular. Ara, els gegants de Falset tornen a la capital del Priorat coincidint amb la seva festa major, que se celebra a mitjans d'agost. Aprofitant el seu pas pel Taller Avall, les dues figures també se'ls han fet reparacions puntuals i s'han elaborat unes corones de llautó especials per als gegants. Com a agraïment, la colla gegantera de Vimbodí i Poblet ha fet entrega d'una peça de vidre elaborada per l'antic vidrier del poble als Gegants Reis de Falset.
La previsió de la colla gegantera de Vimbodí i Poblet és estrenar els gegants restaurats per la Festa del Vidre Artesà, el Vítrum, que se celebra al mes d'octubre. Precisament el vidre també serà un element destacat que lluirà la parella de gegants, amb un conjunt de joies fetes que farà el nou vidrier del poble. Fonts del consistori han apuntat que els elements decoratius tindran a veure amb la natura i el municipi.
Restauren els Gegants Reis de Vimbodí i Poblet
Societat
Les figures només conserven els caps i les mans originals
ARA A PORTADA
-
Successos Tres ferits a Tarragona per una explosió amb àcid nítric a la Facultat de Química de la URV Joan Navarro
-
Successos Cau una organització que captava víctimes a Colòmbia per explotar-les laboralment a Tarragona i Madrid ACN
-
-
-
Successos Dos ferits en un accident múltiple entre tres turismes i una furgoneta a l'AP-7 a Cambrils ACN
Publicat el
10 d’agost de 2021 a
les 15:27
Et pot interessar
-
Societat
L'espectacle FiestAventura s'acomiada de PortAventura World després de 27 temporades
-
Societat
La Peonada Popular de Santa Tecla arriba enguany a la 46a edició
-
Societat
Reus Transport incrementa la flota de busos municipals amb quatre nous vehicles híbrids
-
Societat
S'estrena l'Espai Vi i Paisatge de Falset, un equipament destinat a dinamitzar el turisme al Priorat
-
Societat
Els alumnes del nou Institut Escola Cap de Salou començaran el curs a l'Escola Europa
-
Societat
Tot a punt per a la programació de tardor de la Xarxa de Centres Cívics de Tarragona
