Reus recordarà els deportats als camps nazis amb la primera Ruta de les Llambordes Stolpersteine

L'entitat ANS Educació organitza aquesta acció de recuperació de la memòria històrica per donar visibilitat a les víctimes de l'Holocaust

  • Imatge d'arxiu d'algunes de les llambordes col·locades a la ciutat -
Publicat el 11 de març de 2025 a les 14:03

L'entitat ANS Educació organitza a Reus la primera Ruta de les Llambordes per retre homenatge als reusencs deportats als camps de concentració nazis amb una iniciativa que s'emmarca en la recuperació de la memòria històrica de la ciutat i s’afegeix a les accions per donar visibilitat a les víctimes de l’Holocaust. A més, és la primera vegada que s'ofereix un itinerari com aquest obert al públic, per tant, és pionera a la demarcació.

Durant el recorregut, els assistents podran conèixer la història de diversos reusencs que van haver d’exiliar-se i que, posteriorment, van ser capturats i deportats als camps nazis. Les llambordes Stolpersteine, petites plaques daurades incrustades a terra davant dels domicilis on havien viscut aquests ciutadans, seran el fil conductor d’aquesta experiència. A través d’aquestes llambordes, es fa visible una part de la seva història que durant dècades ha estat silenciada.

Amb aquesta proposta, Reus fa un pas endavant per recordar i dignificar els seus deportats. Encara més, l'objectiu d'ANS Educació és establir-la com una activitat de continuïtat, perquè les futures generacions puguin conèixer el passat ocult de la seva ciutat, i que es consolidi com un acte de referència de divulgació històrica.

La ruta té una durada de dues hores i el recorregut, que s'inicia a la plaça del Pintor Fortuny (Condesito), és d'un total de 2 km i es recomana que el públic sigui major de 12 anys; les entrades tenen un preu de 8 euros i cal reserva prèvia. De fet, l'entitat tenia previst estrenar amb una única sessió el 29 de març, però les places ja estan exhaurides, i han obert dues noves dates (12 i 26 d'abril, a les 17.30 i 10.45 hores, respectivament) perquè puguin assistir més persones.