Una investigació de la Universitat Rovira i Virgili (URV) proposa solucions innovadores per promoure el transport públic sostenible en destinacions turístiques rurals. Amb l'objectiu de "descarbonitzar la mobilitat turística, reduir l'impacte ambiental i millorar l'experiència del visitant" en espais com el delta de l'Ebre, els investigadors del grup d'anàlisi territorial i estudis turístics de la URV han desenvolupat una metodologia. Les primeres propostes que se n'extreuen són crear un nou servei de bus circular dissenyat específicament pels turistes o millorar les línies regulars existents, amb més freqüències i parades, per fer-les compatibles amb les necessitats dels visitants i les dels residents.
El delta de l'Ebre és "un clar exemple" de la problemàtica de descarbonitzar el turisme i el transport, "un desafiament particularment complex en destins rurals i naturals", com apunten els investigadors de la URV, per "la baixa densitat de demanda turística, les infraestructures de transport limitades i la dependència elevada del vehicle privat" en aquestes zones naturals i rurals. Espais com el Delta pateixen "el deteriorament del medi o la massificació" que "afecten directament les espècies" de la zona.
La metodologia dissenyada per la URV s'ha desenvolupat amb el delta de l'Ebre "com a cas pràctic" però és extrapolable a altres destinacions "que busquin un sistema de transport públic orientat al turista". S'ha fet amb una base de dades de patrons de viatge dels turistes, recopilada mitjançant sistemes d'informació geogràfica (SIG) – amb què es gestiona un volum important de dades per identificar les pautes de mobilitat, la durada i ubicació de les parades i les rutes més freqüentades per cada perfil de visitants-.
L'anàlisi ha incorporat punts d'interès destacats a les guies turístiques i un inventari d'aparcaments, planificats i espontanis, al voltant de les localitzacions més atractives, i l'estat de la xarxa de transport públic existent – parades, estacions i freqüències dels serveis d'autobús i tren-.
La recerca s'ha publicat a l'International Journal of Tourism Research. Els investigadors assenyalen que caldrà una àmplia col·laboració entre els diversos actors locals, incloent-hi autoritats públiques, operadors turístics i de transport, gestors del Parc Naturals i la comunitat, per avaluar la viabilitat de les propostes i implementar-les.