[noticiadiari]99/13567[/noticiadiari]
L'activitat delictiva relacionada amb el tràfic d'haixix va en augment a Catalunya els darrers quatre anys, amb un "increment de la criminalitat" més acusat els últims dos, segons reconeixen des del cos de Mossos d'Esquadra. "Catalunya sempre ha estat territori de pas de l'haixix i d'altres substàncies cap a la resta d'Europa, com la cocaïna; però amb l'haixix els darrers dos anys es detecten més incidents com desembarcaments 'in fraganti', transports sortint de les nostres costes, o recuperació de fardells que efectivament provenen d'algun desembarcament en algun punt de la nostra geografia", explica el cap de la Unitat Central d'Estupefaents dels Mossos.
De zona de pas a "via d'entrada"
A parer del cos, el repunt es deu la pressió judicial i policial exercida al sud de l’Estat des del 2018 per posar fre a l'entrada d'aquesta droga a través de l'estret de Gibraltar. Això hauria desviat part dels desembarcaments de l'haixix a la península més al nord, cap a costes valencianes i catalanes. Així, Catalunya ja no seria només zona de pas de droga per carretera procedent del sud de l'Estat, sinó també una "via d'entrada" directa per mar.De fet, el creixement de les quantitats d'haixix comissades pels Mossos i de detencions relacionades amb el tràfic d'aquesta droga es produeix justament a partir del moment que assenyalen des d'aquest cos policial: de 754 kg el 2019 (un any anòmalament baix) a 12,8 tones el 2020; 5,4 tones el 2021; 7,5 tones el 2021; i les 14,6 tones de rècord d'aquest 2023 (gener-setembre). Quant a nombre de detinguts, el 2019 s'arriba gairebé als 700 i d'aquí ja no s'ha baixat, amb més d'un miler l'any passat i 912 aquest 2023 a l'espera del balanç final de l'any. Altres cossos policials que operen a Catalunya també han notat l'augment d'aquesta activitat delictiva, tal com va explicar recentment a l'ACN el tinent coronel de la comandància tarragonina de la Guàrdia Civil, Jordi Verger.
Més detinguts a la costa i al sud
Les detencions lligades al tràfic d’haixix també van a l’alça i despunten els últims dos anys amb 1.073 el 2022 i 912 enguany (fins al setembre). Els Mossos no ofereixen dades territorials de droga comissada ni desembarcaments, però sí de detinguts. A la zona del Camp de Tarragona la xifra es va més que doblar l'any 2022 (de 51 a 122) i enguany ja l'ha superat; a les Terres de l'Ebre el salt s'ha produït encara més recentment, de 68 detencions l'any passat a 120 en el que va de 2023.Malgrat que també té zona costanera, Girona es manté comparativament en xifres molt més baixes que al sud del Principat, per bé que també bat els seus popis registres amb 9, 15 i 17 detencions els últims tres anys. A les terres de Ponent els registres també són baixos, amb els 22 detinguts del 2021 com la xifra més alta de l’última dècada, i a l’Alt Pirineu i Aran no superen la desena cap any des del 2013.
A la Catalunya central sempre superen la vintena des de l’any 2017, el 2022 va ser excepcionalment alt amb 42 detencions i enguany fins a setembre ja s’hi apropaven, amb 37. A Barcelona i l’àrea metropolitana nord és on s’acumulen més detinguts: 296 i 182, respectivament, de gener a setembre del 2023.
A tot Catalunya, aquest 2023 els Mossos han desarticulat, fins a setembre, 8 organitzacions criminals i 7 grups criminals dedicats al tràfic d'haixix. Això és, un gran repunt respecte els últims tres anys en què s'han escapçat no més de dos grups i/o organitzacions criminals anualment.