Els sindicats de Mossos s'oposen al 155 i esperen una aplicació «el menys lesiva possible»

FEPOL, SPC, SME i USPAC veuen amb recel la intervenció de l'Estat a la policia catalana

Publicat el 23 d’octubre de 2017 a les 20:09
El portaveu de la Federació de Professionals de Seguretat Pública de Catalunya (FEPOL), Valentín Anadón, considera que l'aplicació de l'article 155 de la Constitució "no és un escenari desitjable" i espera que "fins l'últim minut s'esgotin les vies de diàleg". Ara bé, en cas que finalment s'arribés a aquest escenari, Anadón assenyala que el sindicat, majoritari al cos de Mossos d'Esquadra, vetllarà per a una "aplicació quirúrgica" del 155 i perquè "no hi hagi extralimitacions". Els altres sindicats del cos també s'han pronunciat en línies similars. El SPC espera que, si s'acaba aplicant, sigui "el menys lesiu" possible per a la institució i el SME i l'USPAC també rebutgen la mesura.

Pel portaveu de FEPOL, aquesta mesura hauria de servir "exclusivament per mantenir la normalitat dins el cos" i "recuperar les coordenades de seguretat jurídica que necessiten els agents per desenvolupar la seva feina". Anadón demana que una eventual aplicació del 155 "respecti l'autogovern i les institucions de Catalunya, entre les quals els Mossos d'Esquadra".

El Sindicat de Mossos d'Esquadra (SME) veu l'aplicació de l'article 155 "una mesura extrema dins el marc legal" i mostra la disconformitat davant del seu anunci. "La paraula 'intervenció' no ens agrada i no sabem què suposarà", expressa el seu portaveu, Antoni Castejón, a l'ACN. Si s'acaba aplicant, Castejón demana que no suposi "una pèrdua de la confiança que el cos s'ha guanyat en dècades de trajectòria" ni "una pèrdua de les competències" dels Mossos; uns supòsits que el portaveu veu "injustificats". 

La Unió Sindical de la Policia Autonòmica de Catalunya (USPAC) també s'oposa a l'aplicació de l'article 155. El portaveu de l'organització, Josep Miquel Milagros, argumenta que el 155 "no és necessari" perquè el cos "ha demostrat que està preparat per obeir les ordres dels seus comandaments amb la màxima professionalitat", però puntualitza que "no està a les nostres mans si s'acaba aplicant o no". 

El Sindicat de Policies de Catalunya (SPC) prefereix no avançar-se als esdeveniments, ja que assegura que "encara estem a temps que no s'apliqui" l'article 155 i, en cas que s'acabi aprovant, "s'haurà de veure en quin grau i com ens afecta". En tot cas, el sindicat espera que sigui "el menys lesiu" possible per a la institució. "Com a professionals hem de complir les ordres si estan dins el marc legal", subratlla el SPC, que afegeix: "No tenim cap capacitat perquè s'apliqui o es deixi d'aplicar encara que alguns facin discursos de cara a la galeria dient el contrari". 

El document que el govern espanyol va remetre al Senat per a l'aplicació de l'article 155 de la Constitució espanyola preveu que el control dels Mossos l'assumeixi directament un "òrgan o autoritat creat o designat" pel govern espanyol que donarà "instruccions directes i d'obligat compliment als membres de la Policia de la Generalitat de Catalunya". A més, "en cas que sigui necessari" els ministres autoritzen que els Mossos siguin "substituïts per efectius" de la policia espanyola, que podrà ser "desplegada" a Catalunya. L'acord també preveu que "en cas d'incompliment" de les ordres "es podrà procedir a la seva exigència" i demanar "responsabilitats patrimonials, comptables, penals o de qualsevol altre tipus".