L'Ajuntament de Reus fa marxa enrere i aposta ara per ubicar la nova estació d'autobusos de la ciutat al mateix lloc on està l'actual, ocupant-ne una part i ampliant-se a la plaça del Canal. Serà un projecte similar al presentat ara fa un any, una infraestructura semisoterrada amb 16 andanes per als busos. L'anunci arriba després de l'oposició veïnal i a les portes d'una eventual consulta ciutadana a la idea inicial, prevista al parc Mas Iglesias. L'alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, ha evitat fer "autocrítica" assegurant que l'anterior proposta era un "avantprojecte". Ha indicat que ara es recullen "més sensibilitats".
La nova proposta per la zona de l'estació d'autobusos i del Mercat del Carrilet treballada pels tècnics de l'Ajuntament de Reus és fruit d'un "procés d'escolta activa", segons ha defensat l'alcaldessa. Del projecte inicial només es canvia l'estació d'autobusos que és el que havia generat crítiques entre els veïns. En lloc de situar-la a tocar del parc Mas Iglesias, s'ubicarà on hi ha l'estació actual, allargant-se fins a la plaça del Canal on hi haurà les andanes semisoterrades i les rampes d'accés dels autobusos. S'eliminarà la font, però es mantindrà l'escultura de canonades que hi ha.
Hi haurà 16 andanes i 11 places d'aparcament. A més d'un espai destinat als serveis dels conductors dels autobusos com ara lavabos o sales de descans. El projecte presentat aquest divendres 6 de juny permet incrementar la zona verda, que anirà des del parc Mas Iglesias fins a l'actual aparcament de busos i el carrer Escultor Rocamora, ocupant uns 7.500 metres quadrats. Amb la nova configuració es perd un espai on, la proposta inicial, preveia equipaments municipals, tot i que encara no s'havien definit quins es farien.
Oposició veïnal al projecte inicial
Ara fa gairebé un any que l'alcaldessa de Reus va fer balanç del primer any de mandat i va anunciar la nova estació d'autobusos. Llavors va presentar un projecte per semisoterrar les instal·lacions just a l'altra banda de l'actual, al costat del Mas Iglesias i ocupant una petita part del parc. Ràpidament, van sortir veïns contraris al plantejament i es va constituir la Plataforma de Defensa del Parc Mas Iglesias per traslladar les seves queixes. El febrer passat van començar a recollir signatures per fer una consulta sobre la nova estació d'autobusos, i després de tres mesos, la plataforma havia recollit 7.000 signatures que es preveien entregar la setmana vinent.
El projecte s'ha modificat després de fer diverses reunions amb entitats veïnals, centres educatius de la zona i els paradistes del Mercat del Carrilet. Guaita ha insistit que han "transformat" el projecte inicial i no ha volgut fer "autocrítica". Ha repetit que els plànols fets públics l'any passat eren un "avantprojecte". "Teníem la majoria al plenari i el podríem haver tirat endavant. S'ha modificat el projecte escoltant a tothom", ha assenyalat. "Ara és molt millor perquè recull diferents sensibilitats", ha argumentat. Així, l'alcaldessa s'ha "felicitat" perquè s'ha "enfortit" el projecte.
"Quan els ciutadans ens mobilitzem es poden modificar decisions que semblaven difícils de canviar"
La Plataforma de Defensa del Parc Mas Iglesias ha emès un comunicat valorant positivament el canvi d'ubicació de l'estació. "Volem posar en relleu que quan els ciutadans ens mobilitzem s'aconsegueix modificar decisions o dinàmiques que semblaven difícils de canviar", han publicat. Dimecres 11 de juny tenien previst registrar les signatures recollides per tirar endavant la consulta. En aquest sentit, faran entrega de les firmes per garantir la protecció de dades dels veïns que han signat, però després entraran una instància sol·licitant el desistiment de la iniciativa ciutadana. I, per tant, no se celebrarà la consulta.
El president de la Federació d’Associacions de Veïns de Reus (FAVR), Marcos Massó, s'ha mostrat satisfet amb la modificació. "Tots nosaltres estem d'acord amb els canvis fets", ha assenyalat. "Després de moltes reunions s'ha arribat a un acord que està aplaudit i acceptat per totes les associacions de veïns", ha dit. "És un dia de tranquil·litat i per aplaudir", ha afegit.
Proposta de "consens"
Guaita ha comparegut acompanyada del secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat, Manel Nadal. Des del Govern han dit que és una "estació d'autobusos del segle XXI" i ha destacat el treball fet perquè tingui un "mínim impacte" als veïns. Ha reconegut que la primera iniciativa "podia haver generat alguns conflictes entre els ciutadans". Nadal ha destacat el "consens" entre la Generalitat i l'Ajuntament, els grups polítics i els veïns "fruit d'un procés de participació i escolta". A més, el secretari creu que permetrà "trobar una nova centralitat" als barris del sud de la ciutat.
L'equip de govern calcula que a la tardor el plenari aprovarà la modificació urbanística de la zona, i a partir d'aquí es posaran en marxa tots els tràmits corresponents per dissenyar el projecte definitiu i sotmetre'l a exposició pública l'estiu de 2026. La Generalitat es farà càrrec de la construcció de l'estació d'autobusos, mentre que l'Ajuntament de Reus assumirà la reforma del Mercat del Carrilet, que és la "prioritat", i les zones verdes. De manera paral·lela també es podrà treballar abans amb la transformació del carrer Escultor Rocamora, perquè no requereix canvis urbanístics.
Ni la Generalitat ni l'Ajuntament han volgut establir un calendari concret, però Nadal s'ha mostrat predisposat a signar un conveni de col·laboració per definir alguns dels aspectes. "El fonamental és que això no pari", ha sentenciat Guaita.