L’any 1464 l’arquebisbe de Tarragona, Pere de Urrea, feia pública l’acta de fundació de l’Hospital de Sant Pau i Santa Tecla de Tarragona, una institució que aquest any celebra, doncs, el 550 aniversari. Josep Barceló, antropòleg i infermer, ha presentat recentment la tesi Poder local, govern i assistència pública , on repassa la història de l’hospital de Sant Pau i Santa Tecla i on posa en relleu la importància d’un model assistencial i de gestió que va esdevenir la base d’una manera de governar i gestionar la ciutat.
En el moment de la fundació a Tarragona hi havia dos hospitals, l’eclesiàstic i el civil, que estava gestionat per l’Ajuntament. En un context molt difícil, en plena guerra civil catalana en què la població patia moltes dificultats, «les autoritats van decidir fusionar els dos hospitals amb l’objectiu de salvaguardar el dispositiu assistencial i de resguardar l’hospital de totes les ingerències tant polítiques com bèl·liques i econòmiques del moment. I ho van fer mitjançant la fundació d’un patronat privat –si se’m permet l’expressió “de tots però de ningú” – que s’ha mantingut fins als nostres dies.»
Segons Barceló, l’hospital permet veure des d’una talaia privilegiada la manera de governar a Tarragona, ja que permet veure no tan sols processos assistencials, sinó també processos econòmics –ja que també feia d’agent de crèdit, de banc– processos socials, etc. Per tant, «endinsar-se en la història hospitalària, a més a més d’aprofundir en el coneixement de la salut, la malaltia i l’assistència, és també mostrar una part de la vida i l’evolució de la ciutat».
La tesi de Josep Barceló és, doncs, un recorregut per la vida i la història de l’hospital de Santa Tecla, però també de la vida de la ciutat, dos conceptes absolutament indestriables. També permet copsar una manera de fer de la societat de l’època en què es van posar les bases del model d’assistència social que persisteix en els nostres dies i que desemboca en una presa de consciència col·lectiva de la necessitat de preservar i mantenir el dispositiu d’acció social i assistencial.
Precisament Barceló destaca que el fet que la institució «s’hagi mantingut durant tot aquest temps amb un model de gestió que no respongui a càrrecs públics i és una mostra del significat que la institució té per a la població. Si l’hospital ha resistit 550 anys i ha superat tota mena de contingències històriques bèl·liques, econòmiques, etc., és perquè la gent tenia molt clar que s’havia de mantenir el dispositiu assistencial, especialment en període de crisi, i molt abans que l’Estat implantés el dret universal a la salut. De fet, el manteniment de l’hospital ha estat possible gràcies a les donacions que els tarragonins han fet al llarg de la història en forma de llegats patrimonials, almoines...».
Tesi ‘cum laude’
La lectura de la tesi, que va merèixer la màxima qualificació de part del tribunal, es podrà consultar en poc temps al portal www.tdx.cat així com en diferents revistes especialitzades. Barceló no descarta fins i tot publicar-la, si les circumstàncies ho permeten.
Una tesi doctoral posa en relleu els 550 anys de l’hospital de Santa Tecla
El treball mostra el paper de la institució, molt lligada a l’evolució de la ciutat de Tarragona des de tots els àmbits
ARA A PORTADA
-
El Fòrum de la Justícia de Tarragona comença a caminar: liciten les primeres obres Antonio Ramos Llauradó
-
L'Ajuntament de Reus ultima un conveni amb els pàrquings privats i públics per estacionar dins la ZBE TarragonaDigital
-
El projecte «SoulFood» crea una eina digital per connectar productors agroalimentaris i iniciatives socials TarragonaDigital
-
-
Publicat el 17 de febrer de 2014 a les 17:57
Et pot interessar
-
Societat El Museu Casteller de Valls inicia una campanya promocional per les grans diades del país
-
Societat Reprenen les obres de millora del Passatge Faustina d'Altafulla
-
Societat El grup motor de la Societat Longeva Catalunya Sud estableix les bases per fer sinergies al territori
-
Societat Reus lidera un projecte europeu que verifica l'evidència científica de teràpies per l'autisme
-
Societat L'Espluga de Francolí presenta els actes de la Festa Major 2025 en honor a Sant Abdon i Sant Senén
-
Societat El Port de Tarragona dedica una plaça a l'expresident Antoni Pujol