Unes 177.400 persones del Camp de Tarragona podran adquirir
productes menstruals reutilitzables a través d'un codi QR a l'aplicació
La Meva Salut. En global, es calcula que hi tindrà accés una població potencial de 2,5 milions de dones a Catalunya.
El Govern distribuirà gratuïtament la copa, calces menstruals o compreses de tela a les farmàcies a partir del primer trimestre de 2024.
Es tracta d'una mesura "inèdita" internacionalment que té la voluntat de
garantir el dret a l'equitat menstrual. Aquest dimecres, el Departament d'Igualtat i Feminismes i el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) han organitzat una formació en aquest àmbit a
Tarragona per formar a més de 500 professionals a les comarques tarragonines.
Segons el Govern,
la informació personalitzada i l'assessorament de les farmàcies és "clau" per afavorir l'ús d'aquests productes, especialment, per a les persones que els utilitzen per primera vegada, així com per fomentar el coneixement de la població sobre el cicle menstrual.
"Acabar amb els mites i tabús" sobre la regla
"És un projecte sense precedents que
ens situa com a país capdavanter garantint l'equitat menstrual i l'accés a l'educació sobre el propi cos i a la salut amb perspectiva de gènere", ha afirmat a la secretaria general d'Igualtat i Feminismes, Georgina Oliva.
També ha assegurat que aquesta mesura permetrà
"acabar amb els mites i tabús" sobre la regla i la pobresa menstrual. A més, diu, suposarà un estalvi a les dones i famílies i al mateix temps "cuidant el planeta, amb productes sostenibles i reutilitzables".
Per la seva banda, el president del COFT, Toni Veciana, ha remarcat que se senten "molt orgullosos" de formar part del projecte "com a punt d'accés", ja que, sosté, segueix els objectius marcats per l'Agenda 2030 en termes de sostenibilitat i foment de l'ús de productes reutilitzables.
Formació per als professionals
Els farmacèutics de Tarragona han assistit aquest dimecres a una de les formacions que s'organitzen a tot el país per tractar els drets sexuals i reproductius i, més concretament, sobre equitat menstrual i l'ús de productes reutilitzables. Aquestes jornades van arrencar a Barcelona a finals d'octubre i aquest dimarts també es van celebrar a Lleida.
Pròximament, es replicaran a Girona i Tortosa. La formació continuarà en línia, un cop fetes de forma presencial. Es preveu que es formin 11.600 farmacèutics a Catalunya, dels quals més de 500 al Camp de Tarragona.
La meva regla, les meves regles
El Departament d'Igualtat i Feminismes i el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya van presentar a finals de setembre els detalls de la
distribució gratuïta i universal de productes menstruals reutilitzables a totes les dones de Catalunya inclosa en el Pla integral d'equitat menstrual i climateri 2023-2025 del Departament.
Així, es podran escollir un d'aquests tres productes:
una copa menstrual, dues compreses de tela o unes calces menstruals en funció del que millor s'adapti a les seves necessitats.
Les persones que compleixin els criteris per accedir als productes podran obtenir un codi QR, individual i intransferible, a través de l'espai web o l'aplicació per a mòbil de La Meva Salut i dirigir-se a la farmàcia per obtenir aquell producte de la seva preferència.