Mig miler de veïns dels
barris marítims de
Tarragona han dit "
prou" a les
inundacions que pateixen cada vegada que arriba un temporal i exigeixen
solucions definitives. Els aiguats del setembre del 2022, que van provocar
destrosses a prop d'una trentena de comunitats, van esdevenir el punt d'inflexió.
Després de
mesos de
reunions, aquest dijous han presentat la
Plataforma d'Afectats per les
inundacions dels barris marítims. Segons el president del nou col·lectiu, Jorge Lustres, l'objectiu és unir esforços per exigir un "
projecte amb cara i ulls" que solucioni la problemàtica del clavegueram i que els veïns no hagin de
conviure amb "
aigües fluvials i
fecals" dues o tres vegades a l'any.
"
L'aigua que inunda els carrers surt de les clavegueres desbordada, plena de rates i
d'excrements", detalla la tresorera de la
plataforma, Rosa Maria Ibars, qui lamenta que "la pudor i les restes fetals" es mantenen als carrers hores després de la
tempesta. Una situació "insuportable" que diversos veïns també pateixen dins de casa.
"Els veïns dels
pisos baixos del carrer Smith han de patir, cada vegada que hi ha
pluges torrencials, que les aigües fecals surtin pels lavabos i empastifin els pisos. No és fàcil netejar habitatges en aquestes condicions", detalla Ibars, qui afegeix que fa molts anys que ho fan "en silenci", però que "ja n'estan farts".
La
higiene i la
salut física no és l'únic que preocupa als residents d'aquesta zona de la ciutat. Asseguren que les situacions
d'inundacions deixen inactius els ascensors de molts pisos i això repercuteix en l'aïllament i l'estat emocional de les persones grans que, en alguns casos, "queden
traumatitzades per por que la situació es repeteixi". Ibars explica que són diverses les persones que "queden soles durant hores i dies" i que acaben "depenen de l'ajuda exterior per menjar o anar a la farmàcia, entre altres".
Santa Tecla, el punt d'inflexió
El president i el secretari de la nova plataforma, Jorge Lustres i Rafael Medina, coincideixen en assegurar que les
inundacions que van patir durant les festes de
Santa Tecla de l'any passat van esdevenir el punt d'inflexió. De fet, detallen que 28 comunitats de veïns es van veure afectats pels aiguats. Una d'elles va haver de fer front a una despesa econòmica de 14.745 euros.
"A
Tarragona, en els últims anys, estem patint entre dues i tres
inundacions fortes a l'any", assegura Medina, qui afegeix que això equival a una
despesa anual de 300 euros per família, aproximadament.
Una situació que han patit durant dècades, però que ja no volen fer-ho més. Per aquest motiu, i a través de la
creació de la nova
plataforma, esperen que el nou consistori els escolti i tirin endavant un projecte "ben elaborat, desenvolupat per enginyers i amb cara i ulls", contrari, al conjunt de
plantejaments que els han presentat i que consideren que "mancaven de credibilitat".